Pomiń polecenia Wstążki
Przeskocz do głównej zawartości
Drukuj

Pierwszy taki przewodnik w Polsce. Powstały geoturystyczne trasy po Kłodzku

13.02.2015 | Aktualizacja: 17.03.2015 13:37

Kłodzki różowy kotek z wapienia austriackiego (fot. P. Zagożdżon)
- Geoturystyka miejska staje się coraz bardziej popularna – przekonuje dr Paweł Zagożdżon, który wspólnie z żoną, Katarzyną, przygotował sześć tras po Kłodzku, pokazujących geologiczne ciekawostki tych miejsc. Można z nich skorzystać, zaglądając na portal internetowy
Myliłby się ten, kto sądzi, że zwiedzanie miasta pod kątem jego geologicznych atrakcji jest nudne. To spacer śladem rzeźb, skał, których wiek jest datowany na trzy miliardy lat czy zachowanych w nich szczątków organizmów takich jak ryby, ślimaki czy koralowce. A wszystko to mamy na wyciągnięcie ręki. Tyle, że często po prostu tego nie zauważamy. Podobnie jak i innych atrakcji.
I tak np. w Kłodzku natrafimy na różowego kamiennego kota, prawdopodobnie wykonanego z austriackiego wapienia czy jeden z nielicznych kamiennych mostów średniowiecznych w Polsce (mowa  oczywiście o moście św. Jana). Czekają tam na nas także dwie czynne kopalnie - wyrobiska żwiru i gliny czy tablica z wapienia krynoidowego, zbudowanego ze szczątków liliowców, pięknych morskich zwierząt, podobnych do podmorskich kwiatów. 
O wszystkim tym możemy poczytać na portalu geo-turystyka.pl. To internetowy przewodnik z sześcioma różnorodnymi trasami geoturystycznymi i ponad 40 geoturystycznymi stanowiskami obserwacyjnymi o różnej wielkości. Strona powstała w ramach projektu „Utworzenie miejskiego szlaku geoturystycznego na obszarze miasta Kłodzka”. To przedsięwzięcie  stowarzyszenia Akademia Przygody, współfinansowane przez Urząd Marszałkowski Dolnego Śląska. Trasy i stanowiska w wolnym czasie opisali dr Paweł Zagożdżon i jego żona Katarzyna, oboje z Wydziału Geoinżynierii, Górnictwa i Geologii Politechniki Wrocławskiej. 
- Właściwie nie mieliśmy z tego powodu wakacji – śmieje się dr Zagożdżon. – Ale było warto. To pierwszy taki produkt w Polsce. Stworzyliśmy całą sieć miejskich tras geoturystycznych i mamy nadzieję, że staną się jednym z elementów promocji miasta.
Portal działa od grudnia. Jego twórcy zachęcają do wycieczek po Kłodzku ze smartfonami czy tabletami, z którymi wygodnie można odwiedzać poszczególne etapy tras i przy okazji dowiedzieć się jak najwięcej na ich temat.
Trasy zostały przygotowane dla różnych grup turystów. Są to: trasa „basic” dla młodzieży szkolnej i osób zaczynających przygodę z geoturystyką, trasa dla rodzin z dziećmi, która proponuje spacer szlakiem kłodzkich „kamiennych” zwierząt, czyli skamieniałości i rzeźb, a także trasy: geoturystyczna o największym stopniu komplikacji przedstawianych zagadnień geologicznych, dla rowerzystów, wiodąca obrzeżami aglomeracji, dla niepełnosprawnych oraz trasa „ekstremalna” z możliwością poznawania wybranych zagadnień geologicznych podczas „wypraw badawczych z fabułą”, czyli  - jak to określili jej twórcy - z partyzantami, talibami albo plemionami łowców głów. Tu można przeczytać ich opisy​.
Trasy i opisane stanowiska pokazują, jak bardzo zróżnicowane skały użytkowe występują na Ziemi Kłodzkiej i jak wykorzystywano je w budownictwie. To także okazja do poznania wybranych zagadnień z zakresu geomorfologii i wielu zagadnień geologicznych związanych z rodzajami skał i środowiskami, w jakich powstawały, występujących w nich minerałów, deformacji skał, skamieniałości, osadów rzecznych czy okresów powstawania poszczególnych skał.
- Zachęcamy do geoturystycznych wycieczek zarówno osoby, które dopiero zaczynają interesować się geologią, jak i te, które wiedzą o niej więcej – podkreśla dr Paweł Zagożdżon. – Przygotowaliśmy nie tylko opisy tras i stanowisk obserwacyjnych, ale także słownik specjalistycznych terminów i zestaw przydatnych informacji ogólnych w formie poradnika. 
Przy części stanowisk twórcy tras proponują wykonanie różnych zadań, tak by zwiedzanie było interaktywne. To np. polecenia, by opisać skały, pobrać próbkę, wykonać pomiary kompasem, płukać osad rzeczny czy stworzyć szkic terenowy. Opracowali także scenariusze lekcji terenowych dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych, które mogą wykorzystać nauczyciele. 
Lucyna Róg