Pomiń polecenia Wstążki
Przeskocz do głównej zawartości
Drukuj

Sztuczna głowa z PWr wykorzystana w spektaklu teatralnym

08.09.2016 | Aktualizacja: 08.09.2016 14:24

Dr inż. Przemysław Plaskota z Wydziału Elektroniki: - Jako jedyni we Wrocławiu dysponujemy takim urządzeniem (fot. ISZ)

We Wrocławskim Teatrze Współczesnym powstaje przedstawienie „Gwiazda” w reżyserii Krzysztofa Czeczota. W jego realizacji pomaga dr inż. Przemysław Plaskota z Wydziału Elektroniki specjalista od dźwięku przestrzennego
- Reżyser zaplanował wykorzystanie tzw. sztucznej głowy, a my jako jedyni we Wrocławiu takie urządzenie posiadamy – wyjaśnia dr Plaskota, który pracuje w Katedrze Akustyki i Multimediów PWr. – Jest to stereofoniczny zestaw mikrofonowy w obudowie w kształcie ludzkiej głowy. Mikrofony otoczone są małżowiną uszną, całość jest twarda i ciężka, tak żeby symulować prawdziwą głowę. Urządzenie pozwala uzyskać  nagranie o brzmieniu zbliżonym do tego, jak słyszymy w naturze.  Mamy tu trzeci wymiar, podobnie jak w przypadku obrazów 3D.

sztuczna_glowa2.jpg

Naukowiec tłumaczy, że w tej technologii lokalizacja źródła dźwięku mieści się niejako poza głową.  –  Mamy  silne wrażenie, że słyszymy w słuchawkach dźwięk, który znajduje się w różnych miejscach. Jego źródło może być z przodu, za nami, nad nami, przesuwać się – mówi dr Plaskota i dodaje, że taki rezultat osiąga się jedynie słuchając nagrań binauralnych na słuchawkach.
W przedstawieniu „Gwiazda”  widz będzie miał możliwość podsłuchiwać  w ten sposób myśli bohatera. - Zaproponowałem takie rozwiązania techniczne, które najlepiej oddadzą ten efekt. Za pomocą sztucznej głowy nagrano już ścieżkę myślową. Po odpowiednim zmiksowaniu będzie ona wykorzystana w spektaklu jako uzupełnienie gry aktora na scenie – wyjaśnia naukowiec z PWr. 

sztuczna_glowa1ab.jpg
Urządzenie na Politechnice Wrocławskiej zakupiono w ramach grantu. Dr Przemysław Plaskota swoją pracę doktorską poświęcił badaniom percepcji lokalizacji źródeł dźwięku. Teraz dzięki sztucznej głowie na zajęciach laboratoryjnych naukowiec tłumaczy studentom m.in., jak człowiek odbiera dźwięk, jakie czynniki mają na to wpływ. – Urządzenie wykorzystujemy też do opracowywania nowych technologii nagraniowych czy w badaniach źródeł dźwięku. Czasami pożyczamy głowę studentom z Koła Naukowego Inżynierów Dźwięku AES do ich eksperymentalnych nagrań.
Premiera sztuki Helmuta Kajzara w reżyserii Krzysztofa Czeczota odbędzie się 24 września we Wrocławskim Teatrze Współczesnym. W roli głównej wystąpi Maciej Tomaszewski.
Iwona Szajner