Uczniowie Gimnazjum nr 7 im. Tradycji Herbu Wrocławia zostali zwycięzcami tegorocznej edycji Akademii Wynalazców im. Roberta Boscha. Stworzyli prototyp elektrowni wytwarzającej energię m.in. z deszczówki– Ich kreatywność jest niesamowita! Cały pięcioosobowy zespół rwał się do roboty. Nawet na wycieczce klasowej siedzieliśmy i jeszcze dopracowywaliśmy nasz projekt – opowiadała Izabela Grygorowicz, nauczycielka fizyki i matematyki zwycięskiego zespołu. – Jestem z nich szalenie dumna.
- Nieśmiało liczyliśmy na zwycięstwo, bo nasz pomysł naprawdę jest dobry. Bardzo się zaangażowaliśmy w jego opracowanie. Pracowaliśmy nawet po nocach – przyznawali uczniowie wrocławskiego gimnazjum. Każdy z triumfatorów dostał nagrody o wartości tysiąca złotych, a opiekunka - zestaw elektronarzędzi. Narzędzia trafią też do szkolnej pracowni.
Dr inż. Tadeusz Lewandowski, koordynator programu na Politechnice Wrocławskiej: - Ten projekt spełnia wszystkie kryteria wymagane w konkursie: jest bardzo starannie wykonany, wykorzystuje odnawialną energię i jest ekologiczny. Dobrze, że uczniowie potrafią już teraz myśleć w kategoriach „czy coś jest przyjazne dla środowiska?”, czyli dla naszego najbliższego otoczenia. To dobrze rokuje na przyszłość.
Drugie miejsce zdobyli wynalazcy z gimnazjum w Świerzawie, którzy zaprojektowali buty ogrzewające stopy i zapobiegające ich odmrożeniu (Golden shoes). Trzecie miejsce przypadło autorowi projektu przenośnego śmietniczka dla rowerzystów („BikeTrash Box”) z Gimnazjum nr 39 im. Rotmistrza Witolda Pileckiego
Na gali kończącej wrocławską edycję Akademii Wynalazców swoje wynalazki zaprezentowała cała finałowa dziesiątka. Uczestnicy mieli też okazję posłuchać studentów, którzy na Politechnice Wrocławskiej konstruują bolidy i startują w międzynarodowych zawodach Formuła Student. – Wszystko zaczęło się od pasji – przekonywał przedstawiciel zespołu PWR Racing Team.
Podczas nauki w akademii uczniowie spotykali się studentami politechniki na warsztatach prowadzonych przez różne koła naukowe. Potem mogli zagłosować na te zajęcia, które najbardziej im się podobały. Zwyciężyły warsztaty przygotowane przez Stowarzyszenie Naukowe Studentów Automatyk „Jak zaprogramować windę?”. W nagrodę studenci dostali narzędzia o wartości tysiąca zł.
- Takie programy edukacyjne stymulują młodych ludzi – uważa dr Lewandowski. – Trzeba im pokazywać, że nauka jest ciekawa, że można uczyć się w różny sposób, np. razem pracując przy różnych projektach. Trzeba im uświadamiać, że wszystko, co nas otacza dookoła to w gruncie rzeczy są nauki ścisłe. I naszą rola, jako uczelni, jest młodych ludzi tym zaciekawić.
Izabela Grygorowicz, nauczycielka gimnazjum nr 7: - Szczerze mówiąc, ci, którzy zgłosili się do udziału w Akademii, to wcale nie są jacyś uczniowie z najlepszymi ocenami. Oni po prostu chcieli coś zrobić, zaangażowali się i mieli na to pomysł.
Wrocławska gala czwartej edycji Akademii Wynalazców odbyła się 12 czerwca w Strefie Kultury Studenckiej PWr.
***Akademia Wynalazców im. Roberta Boscha jest programem edukacyjnym dla gimnazjalistów. Pierwszy raz firma Robert Bosch zorganizowała ją w 2011 r. Do współpracy zostały zaproszone Politechnika Warszawska i Politechnika Wrocławska. Celem projektu jest rozbudzenie zainteresowania młodzieży gimnazjalnej przedmiotami ścisłymi, nauka przez zabawę i promocja uzdolnionej technicznie młodzieży. Program składa się z trzech etapów: warsztatów prowadzonych przez studentów, wymyśleniu projektów i przygotowanie prototypów. W tym roku do konkursu zgłoszono rekordową liczbę wynalazków - blisko 90.
Iwona Szajner