Pomiń polecenia Wstążki
Przeskocz do głównej zawartości
Drukuj

Nauczyciele szkolą się z przeprowadzania eksperymentów

18.02.2015 | Aktualizacja: 25.02.2015 13:39

Warsztaty dla nauczycieli RWE Power Box na Politechnice Wrocławskiej (fot. Krzysztof Mazur)

Grupa kilkunastu nauczycieli z Dolnego Śląska szkoliła się na Politechnice Wrocławskiej na warsztatach z „RWE Power Box”. To pudełko z zestawami opisów i urządzeniami do kilku doświadczeń związanych z energią elektryczną. Warsztaty mają pomóc w przygotowaniu lekcji z eksperymentami w szkołach
Warsztaty to efekt współpracy Akademii Młodych Odkrywców Politechniki Wrocławskiej z Centrum Nauki Kopernik. Są bezpłatne. Biorą w nich udział nauczyciele przedmiotów ścisłych i przyrodniczych, głównie ze szkół podstawowych i gimnazjów, m.in. z Jeleniej Góry, Legnicy, Zgorzelca, Kłodzka, Wrocławia i Lubawki. Część działa w Klubie Młodego Odkrywcy.


Na szkoleniu korzystają z zestawu edukacyjnego „RWE Power Box” przygotowanego wspólnie przez Centrum Nauki Kopernik i firmę energetyczną RWE.  – Są tam opisy różnych doświadczeń związanych z energią, często nawiązujących do codziennego życia, a także potrzebne do nich urządzenia i inne pomoce, takie jak baterie, żarówki, mierniki, kondensatory, diody czy kable – opowiada Joanna Olejniczak, trener Klubu Młodego Odkrywcy. – Nauczyciele przeprowadzają takie same doświadczenia, jakie będą później wykonywali ze swoimi uczniami. Naszym zadaniem, jako trenerów, jest podpowiedzieć im, jak połączyć takie eksperymenty z tematem lekcji,  jak najlepiej wykorzystać zawartość pudełek i jak przeprowadzić eksperyment w taki sposób, by zainteresował uczniów. Proponowane doświadczenia nie dają gotowych odpowiedzi, ale zachęcają do szukania ich. To nasza metoda prowadzenia zajęć. Nie wykładamy kawy na ławę, ale mobilizujemy do poszukiwania wyjaśnień, dlaczego coś działa albo zachowuje się tak, a nie inaczej.
„RWE Power Box” trafi po warsztatach do szkół, w których pracują nauczyciele biorący udział w szkoleniu. Zestawy mogą pomagać na fizyce, geografii, wos-ie czy przyrodzie. Doświadczenia, które proponują, pokazują np., w jaki sposób niektóre elektrownie gromadzą energię, czym oświetlać dom, by płacić mniej za energię, ile energii pobierają wyłączone urządzenia czy jak prąd elektryczny przenosi informacje.
- Na lekcjach brakuje czasu na doświadczenia, a szkoda, bo to często pomaga zaciekawić tematem nawet tych uczniów, którzy zwykle w ogóle nie wydają się być zainteresowani fizyką – podkreślał nauczyciel z gimnazjum w Międzylesiu biorący udział w warsztatach.
- Kiedy uczniowie mogą sami przeprowadzić eksperyment, dużo łatwiej jest im zrozumieć, do czego odnosi się wzór zapisany na tablicy – przekonywała też Beata Michałowska, nauczycielka fizyki z I Liceum Ogólnokształcącego im. Żeromskiego w Jeleniej Górze. – Czasem wystarczy kilka naczyń, mąka, cukier, olej itp., by wykonać doświadczenie. I to daje duże efekty.
Dr Anna Hajdusianek, twórczyni Akademii Młodego Odkrywcy, zachęca nauczycieli, by w miarę możliwości starali się przeprowadzać lekcje z doświadczeniami. – Oczywiście to często trudne, bo sale nie są do nich przygotowane, a klasy są duże. Mimo wszystko jednak warto, bo to pozwala uczniom dostrzec więcej i szybciej zrozumieć wiele zagadnień.
Podobne szkolenie z RWE Power Box ma być w najbliższym czasie ponownie przeprowadzone na Politechnice Wrocławskiej – dla kolejnej grupy nauczycieli. Nabór jest otwarty, a informacji należy szukać na stronie Centrum Nauki Kopernik.
Lucyna Róg