Studenci z Koła Naukowego Pojazdów i Robotów Mobilnych PWr podsumowali projekt budowy Lekkiego Motocykla Elektrycznego LEM. Ich pojazd do przewożenia pizzy zajął niedawno trzecie miejsce w konkursie Smart Moto Challenge w Barcelonie - W konkurencjach statycznych, czyli prezentacji biznesplanu i szczegółów technicznych, byliśmy bezkonkurencyjni – mówi Zbigniew Żelazny, prezes KN PiRM. – Każdy nasz projekt jest coraz lepszy, wyciągamy wnioski udoskonalamy pomysły – dodaje doktorant z Politechniki, ciesząc się z sukcesu LEM-a. W środę członkowie koła i ich sympatycy spotkali się, żeby podsumować dotychczasowe działania i porozmawiać o najbliższych planach.
LEM gotowy do masowej produkcji Projektowanie motocykla rozpoczęło się od stworzenia modelu 3D, następnie wybrana została optymalna konstrukcja, którą poddano analizom wytrzymałościowym. Później wybrano odpowiednie poszycie i przygotowano elektronikę. Efekt prac studentów to motocykl, którego głównym przeznaczeniem jest przewóz żywności "na wynos", a w szczególności dostarczenie w nienaruszonym stanie ciepłej pizzy klientom. Bateria wystarcza na przejechanie 70 km, a maksymalna prędkość pojazdu to 45 km/h. LEM posiada także oprogramowanie pozwalające wyznaczyć najkrótszą trasę pomiędzy kilkoma lokalizacjami wprowadzonymi do komputera pokładowego. Dzięki modułowej budowie pojemnik na żywność szybko można zastąpić siedzeniem dla pasażera, a wymiana wyczerpanej baterii zajmuje tylko kilka minut. yt – W obecnym kształcie motocykl jest już w zasadzie gotowy do wejścia na rynek – zapewnia lider projektu Krzysztof Taraszkiewicz. Bardzo dobry start w Hiszpanii Na zawodach Smart Moto Challenge, które w połowie lipca odbyły się w Barcelonie, studenci naszej uczelni zajęli trzecie miejsce. Wyprzedziły ich tylko ekipy z Moscow State Univeristy of Mechanical Engineering, ale zespół z PWr zwyciężył za to w konkurencjach statycznych (prezentacja biznesplanu i szczegółów projektowych motocykla). – Nie chodzi o zajęte miejsce, ale pokazaliście, że jesteście w stanie wygrywać z najlepszymi w Europie i macie predyspozycje, by tworzyć nowe rozwiązania techniczne – podkreślił prof. Piotr Wrzecioniarz, opiekun koła, dodając, że jest to jedno z największych kół naukowych w Polsce. Działa w nim ponad 100 osób. Motocykl dla policji W październiku studenci wystartują także z LEM-em w zawodach, które odbędą się w Moskwie. Już teraz myślą o kolejnej edycji Smart Moto Challenge, którego głównym zadaniem będzie zbudowanie motocykla dla lokalnej policji.
Wstępny projekt nowego LEM-a
– Ma to być możliwie najszybsza, a więc ultralekka konstrukcja wyposażona w elementy niezbędne w pracy policjanta, a więc m.in. pojemnik na broń czy łatwe do ściągnięcia owiewki mogące służyć jako tarcza – mówi Zbigniew Żelazny, prezes Koła Naukowego Pojazdów Mobilnych i Robotów. Gotowe są już pierwsze szkice nowego motocykla. Michał Ciepielski
|