Studenci z Koła Naukowego Pojazdów i Robotów Mobilnych PWr podsumowali dotychczasowe działania w ramach projektu Lekkiego Motocykla Elektrycznego Bullet. Pojazd skonstruowany na potrzeby policji zajął trzecie miejsce na zawodach Smart Moto Challenge w Barcelonie LEM Bullet to pojazd, którego celem jest ułatwienie pracy patrolowej nie tylko policjantów, lecz także innych służb mundurowych. – Wykonany został w oparciu o najnowsze technologie, bak i maska zostały wydrukowane na drukarce 3D, pojazd wyposażono w kompozytowe tarcze, które zapewniają kierowcy ochronę, a można je ścignąć w niecałe dwie sekundy - wyjaśniał lider projektu Piotr Mierzwiak. Zamiast tarcz kompozytowych motocykl może być wyposażony w tarcze kuloodporne. Pojazd waży zaledwie 65 kg, osiąga maksymalną prędkością 110 km/h, a jego zasięg wynosi od 80 do 120 km w zależności od zamontowanej baterii. - Czas ładowania akumulatorów waha się od 1,5 do 6 godzin, a ich wymiana trwa zaledwie kilka minut – mówił Piotr Mierzwiak.
Podczas lipcowych zawodów w Barcelonie studenci Politechniki Wrocławskiej zajęli drugie miejsce w kategorii biznesplan, drugie miejsce w kategorii dynamicznej, a w klasyfikacji generalnej uplasowali się na trzeciej pozycji. Teraz zespół przygotowuje się do udziału w kolejnych zawodach, które odbędą się w Moskwie. Studenci myślą już też o przyszłorocznej edycji konkursu Smart Moto Challenge, ich głównym zadaniem będzie zbudowanie elektrycznego motocykla crossowego. – To duże wyzwanie, bo rywalizacja przenosi się z miasta w trudny teren, gdzie przeszkodami będą m.in. błoto i wodne przeprawy. Chcielibyśmy także porozmawiać o organizacji tego typu zawodów we Wrocławiu – zapowiedział Mierzwiak. Pasmo sukcesów W zawodach Smart Moto Challenge Koło Naukowe Pojazdów i Robotów Mobilnych od trzech lat zajmuje miejsca na podium. Studenci mogą pochwalić się trzecimi miejscami w latach 2013 i 2015 oraz zwycięstwem w 2014 r.
– Działalność studentów z KN PIRM to pasmo nieustannych sukcesów i to w obszarze, o rozwoju którego w naszym kraju dopiero się myśli – opowiadał opiekun koła prof. Piotr Wrzecioniarz z Wydziału Mechanicznego. - Nasi studenci wyprzedzają wszystkich w Polsce o co najmniej pięć lat. Profesor wspominał: - W 2011 r. Zbigniew Żelazny przyszedł do mnie i powiedział, że reaktywuje Koło Naukowe PIRM. Tak się zaczęła cała nasza przygoda, która swój finał ma podczas konkursów w Hiszpanii i Rosji. Zdaniem prof. Wrzecioniarza działalność w kołach naukowych powinna przygotowywać nie tylko do prowadzenia dalszej pracy badawczej na uczelni czy w powstających centrach badawczych, lecz także do założenia własnej firmy. – Liczę, że ci wszyscy, którzy dziś odnoszą sukcesy jako studenci, w przyszłości dalej będą budowali gospodarkę opartą na wiedzy – zaznaczył naukowiec. W piątek liderzy projektu LEM Bullet podziękowali władzom PWr i przedstawicielom firm, które zaangażowały się w realizację całego przedsięwzięcia. – Nasza uczelnia każdego roku przeznacza na działalność studencką ok. 2 mln zł i jest to jedna z największych kwot w Polsce - zaznaczył prorektor-elekt ds. studenckich dr inż. Jacek Lamperski. - Zdajemy sobie sprawę, że to nie wystarcza i konieczni są też sponsorzy. Korzyści z takiej współpracy odnoszą jednak wszyscy, studenci zyskują doświadczenie, uczelnia prestiż, a firmy przyszłych pracowników.
Dr Jacek Lamperski dodał, że wkrótce na uczelni rozpoczną się rozmowy na temat opracowania nowego modelu rozdziału pieniędzy przeznaczonych na inicjatywy studenckie. Michał Ciepielski
|