Pomiń polecenia Wstążki
Przeskocz do głównej zawartości

Sprawy studenckie

Drukuj

Pierwsze takie zawody w Polsce. 5 lipca na PWr wyścigi autonomicznych aut

26.06.2014 | Aktualizacja: 07.07.2014 09:27

Jeden z pojazdów członków Międzywydziałowego Koła Naukowego Mechatroniki “Synergia” (fot. LR)
Na parkingu Strefy Kultury Studenckiej zmierzą się autonomiczne i sterowane zdalnie samochody. Będą ścigały się na czas i prezentowały przed jury. To pierwsze takie zawody w Polsce, a organizatorzy chcą, by stały się cyklicznymi
- Doszliśmy do wniosku, że trzeba takie zawody zorganizować, by studenci i inni konstruktorzy autonomicznych samochodów mogli pokazać swoje roboty i zmierzyć się z innymi. Na każdej polskiej uczelni jest na pewno wiele kół i studentów, którzy tworzą takie samochody. Warto więc dać im możliwość zaprezentowania się - opowiada Marcin Twardak z Międzywydziałowego Koła Naukowego Mechatroniki “Synergia”. 

Zawody zaplanowano na 5 lipca. Odbędą się na parkingu Strefy Kultury Studenckiej - na betonowym torze o szerokości około dwóch metrów, obudowanym bandami z płyt OSB. Samochody będą rywalizować w trzech kategoriach (o ile zgłosi się odpowiednia liczba chętnych do każdej z nich):
RC-Standard, w której mogą startować pojazdy RC produkowane seryjnie albo oparte na standardowych, dostępnych w handlu częściach modelarskich, niemodyfikowane przez drużynę. Kategoria ta może być podzielona na podkategorie zależne od skali i rodzaju pojazdów.
Mobile-Open, w której mogą rywalizować wszystkie skonstruowane samodzielnie pojazdy, zarówno sterowane zdalnie, jak i autonomiczne. Pojazdy muszą  jednak spełnić dwa warunki: mieć wymiary nie większe niż 600 na 800 mm (połowa palety EURO) i przejechać odcinek 10 metrów z ładunkiem o masie 2,3 kg.
Robo-Drift, w której będą konkurować samodzielnie zaprojektowane i skonstruowane pojazdy (zarówno sterowane zdalnie, jak i autonomiczne) posiadające układ jezdny złożony z dwóch osi, w tym jednej – przedniej – skrętnej. Konstrukcja powinna wzorować się na budowie samochodu. To może być najtrudniejsza z kategorii, bo skonstruowanie takiego pojazdu wymaga opracowania wysokiej jakości konstrukcji, sensorów i układów sterowania, które pozwolą na poruszanie się i pokonywanie zakrętów w poślizgu.
Samochody mogą wziąć udział w wyścigach na czas (tzw. time attack) albo zaprezentować się w konkursie ocenianym przez jury (freestyle), które weźmie pod uwagę kreatywność i wyobraźnię konstruktorów oraz zastosowane przez nich rozwiązania.
- Na razie nie spodziewamy się dużej liczby samochodów, bo to pierwsze zawody, które organizujemy – zaznacza Marcin Twardak. – Ale nie zniechęcamy się, bo zwykle te pierwsze imprezy są bardziej wewnętrzną rywalizacją, a wraz z kolejnymi załogi z innych uczelni przekonują się, że warto przyjechać.
W imprezie na pewno wezmą udział członkowie koła ze swoimi pojazdami oraz studenci, którzy przez cały semestr konstruowali własne samochody m.in. na zajęciach z projektowania układów mechatronicznych z dr. Jarosławem Szrekiem, opiekunem „Synergii”.
Przy organizacji zawodów koło współpracuje ze Stowarzyszeniem na Rzecz Rozwoju Kultury i Nauki Progresja. Szczegóły na temat imprezy tutaj.
„Synergia” jest kołem zrzeszającym około 50 osób z Wydziału Mechanicznego, Elektrycznego oraz Elektroniki Mikrosystemów i Fotoniki. Korzystają z nowoczesnego Laboratorium Układów Mechatronicznych “L7” w budynku B-5 Politechniki Wrocławskiej, projektują i tworzą różne konstrukcje według własnego pomysłu, które później pokazują na prezentacjach promujących mechatronikę – zarówno na uczelni, jak i poza nią.
Wśród najbardziej znanych konstrukcji „Synergii” są m.in. robot Ginger Picker z charakterystycznym chwytakiem
Yt
i IRB Sudoku Solver, czyli robot, który potrafi rozwiązywać Sudoku (na wideo można zobaczyć naukę robota, czym jest Sudoku i później jego samodzielne rozwiązywanie tej cyfrowej łamigłówki):
Yt2
Yt3
lucy