Wynalazek naukowców z Politechniki Wrocławskiej ma realne szanse na komercjalizację. Mowa o mechatronicznym pojeździe gąsienicowym – linołazie. Na Wydziale Mechanicznym powstaje jego ulepszona wersja - Naszym projektem zainteresowało się Wrocławskie Centrum Transferu Technologii PWr i przeznaczyło fundusze na modernizację i promocję – mówi profesor Piotr Dudziński, jeden z konstruktorów pojazdu. Dodaje, że powstanie też specjalne stanowisko pokazowe do prezentacji jego możliwości. A te robią wrażenie.
- Podstawową zaletą linołaza jest to, że potrafi wspinać się po pokrytej smarem linie w pionie – wyjaśnia mgr inż. Adam Konieczny.
– Może być wykorzystywany do badania stanu lin odciągowych mostów,
masztów czy kominów, w kolejkach górskich, w kopalniach, portach.
Świetnie nadaje się też do transportu niekonwencjonalnego, np.
wwiezienia czegoś na wysoki szczyt czy przetransportowania między
fiordami. Linołaz podczas wspinania pod kątem 45 stopni, przy obecnej
mocy silnika, może udźwignąć około 100-kilogramowy ładunek. W poziomie
– grubo powyżej 400 kg.
youtube
Wynalazkiem naukowców z Politechniki Wrocławskiej interesuje się polski przemysł. - W Polsce niestety z wdrożeniami nowatorskich projektów jest duży problem, nie stawia się u nas zbytnio na innowacyjność. Tym bardziej cieszymy się, że aż trzy polskie firmy są zainteresowane linołazem – mówi profesor Dudziński.
 Plany konstruktorów sięgają jednak znacznie dalej. Zamierzają oni już w marcu przyszłego roku zaprezentować swój wynalazek na targach przemysłowych w Hanowerze. – Chcemy rozreklamować linołaza na świecie, bo wierzymy, że ten projekt ma przyszłość – mówi profesor. – Pojawił się nawet pomysł, żeby wykorzystać nasz mechanizm do transportu bananów. Idealnie sprawdzi się w miejscu, gdzie produkt musi szybko i „bezdotykowo” dotrzeć z plantacji na statek. - Widzimy też możliwości wykorzystania przez służby ratownicze, np. straż pożarną albo wojsko – dodaje Adam Konieczny. Obecnie trwają prace nad ulepszoną wersją linołaza. - Musimy go nieco odchudzić i dać mu ładnie zaprojektowaną obudowę – opowiada profesor Dudziński. – Zwróciliśmy się o pomoc do plastyków od projektowania wnętrz z Akademii Sztuk Pięknych. Efekty poznamy już na początku przyszłego roku. Mechatroniczny pojazd gąsienicowy powstał w Zakładzie Inżynierii Maszyn Roboczych i Pojazdów Przemysłowych Wydziału Mechanicznego Politechniki Wrocławskiej. Wykonano go w ramach projektu finansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Wynalazek zdobył m.in. złoty medal na 61. Międzynarodowych Targach Wynalazczości, Badań Naukowych i Nowych Technik "Brussels Innova 2012". ISZ
|