Nie lada gratka czeka na miłośników zabytkowych lokomotyw. Już w sobotę w Jaworzynie Śląskiej zostanie udostępniona do zwiedzania nowa Trasa Parowa - Jesteśmy jedynym muzeum, które od teraz można zwiedzać jadąc zabytkowym składem - zachęca założyciel muzeum dr Piotr Gerber, wykładowca Politechniki Wrocławskiej. - Pociąg z turystami pokonuje trasę muzealną w 30-40 minut. Na terenie bocznicy Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku można będzie m.in. zobaczyć sposób przygotowywania parowozu do jazdy.
 Po nowej Trasie Parowozowej (zwanej Parową) podczas weekendów lub po wcześniejszej rezerwacji w tygodniu - można się przejechać m.in. zabytkowym czeskim szynobusem. W sobotę trasę pokonywać będą lokomotywy spalinowe. Ale już od czerwca wróci na tory parowóz TKt48-18. Lokomotywa TKt48-18 wyprodukowana została w 1951 roku w Poznaniu. Służbę na PKP rozpoczęła w kwietniu 1951 roku w Warszawie. Na Dolny Śląsk trafiła w 1964 roku. A od 1994 roku stacjonuje w Jaworzynie Śląskiej. Do 2005 roku lokomotywa była jednym z nieczynnych eksponatów Muzeum. Na szczęście z pomocą przyszedł Anglik Howard Jones, prezes Towarzystwa „The Wolsztyn Experience”.

W 2006 roku, po kapitalnym remoncie, parowóz wyjechał na trasę. Był wykorzystywany przede wszystkim do organizowania przejazdów specjalnych i okolicznościowych na terenie całego kraju. W 2010 roku powrócił do Jaworzyny Śląskiej i stał się od razu największą atrakcją Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku. Posiadanie czynnego parowozu TKt48-18 zainspirowało muzeum do organizacji "Gali Parowozów" czyli Międzynarodowego Zlotu Zabytkowych Parowozów - imprezy promującej dziedzictwo techniczne i przemysłowe, podczas którego TKt-ka występowała w roli gospodyni.
Tuż po Gali Parowozów - 1 października 2013 r. - parowóz został wyłączony z ruchu. Musi przejść kosztowną naprawę główną (raz na 20 lat). Muzeum, dzięki wsparciu finansowemu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, rozpoczęło remont obejmujący konserwację podwozia parowozu oraz wymianę kotła parowozowego. Prace mają się zakończyć w połowie 2014 roku. W tym roku w muzeum zaplanowano wiele imprez, m.in. Dzień Dziecka pod Parą (1 czerwca) czy Galę Parowozów (13-14 września). Ale już w sobotę 26 kwietnia warto wybrać się na II edycję Festiwalu Zabytków Techniki, rekonstrukcję najważniejszych wydarzeń z historii Jaworzyny Śląskiej (w programie m.in. Königszelt 1843 oraz Jaworzyna Śląska AD 1945 i 1970). Przez cały tydzień aż do 4 maja organizowane będą przejazdy zabytkowym taborem kolejowym po nowej Trasie Parowej. Zbiory Muzeum w Jaworzynie to ponad 50 lokomotyw (pochodzenia polskiego, niemieckiego, austriackiego, angielskiego i amerykańskiego), około 50 wagonów, żurawi kolejowych oraz pług śnieżny. - Ale poza taborem kolejowym jest tu również unikatowa kolekcja motocykli Harley-Davidson – opowiada dr Piotr Gerber. Modele z lat 1924-1978 zostały pieczołowicie odrestaurowane i są sprawne technicznie. Najstarszym jest Harley Davidson model J z 1924 roku, najmłodszym model Tour Glide z 1976 roku. Kolekcję motoryzacji powiększono również o samochody, m.in. Buick Electra, Mercedes, Fiat 125, Star 25, Żuk. Wśród interesujących pojazdów jest też m.in. gąsienicowy ciągnik rolniczy z 1939 roku z wrocławskiej wytwórni Famo.
 Do zwiedzania udostępniono również komputer ODRA z 1974 roku produkcji wrocławskiej wytwórni ELWRO, maszyny poligraficzne, urządzenia rzemieślnicze, urządzenia gospodarstwa domowego rodem ze Śląska. Turyści mogą zwiedzić wystawę poświęconą historii telekomunikacji, którą tworzą zabytkowe radioodbiorniki, dalekopis, telefony i centralki telefoniczne. - Mamy też sporo atrakcji dla dzieci – mówi dr Gerber. Ciekawą propozycją dla najmłodszych jest Muzeum Zabawkarstwa Samochodowego. Uruchomiona została również miniaturowa makieta kolejowa. Jakie atrakcje czekają w Jaworzynie Śląskiej na miłośników techniki oraz ceny biletów sprawdź tutaj. Katarzyna Górowicz-Maćkiewicz
|