Pomiń polecenia Wstążki
Przeskocz do głównej zawartości

Z Miasta

Drukuj

Symbol i paradoks w twórczości profesora Tadeusza Zipsera

03.02.2014 | Aktualizacja: 07.02.2014 13:53

Profesor Tadeusz Zipser na wernisażu wystawy podpisuje książkę "Zygzakiem przez symbole..." (fot. Mirosław Łanowiecki)

W Muzeum Architektury otwarto wystawę prezentującą dorobek profesora Tadeusza Zipsera. Będzie można ją oglądać do 23 marca 2014 roku.
- To ważne wydarzenie dla Wrocławia, dobra okazja, by wyrazić wdzięczność, szacunek, by podziękować Profesorowi za wkład w budowę Wrocławia – powiedział wiceprezydent Wrocławia Adam Grehl podczas otwarcia wystawy. - Przywołam porównanie, którego profesor Tadeusz Zipser użył kiedyś w ratuszu: ten budynek jest zbudowany z tysięcy cegieł, ale zwieńcza je zwornik. Pośród zacnych, zasłużonych wrocławian są także zworniki, to ci, którzy budują duchową i materialną siłę miasta. Także profesor Tadeusz Zipser jest taką osobą. Poprzez świadectwo swojego życia, wiedzę, dorobek naukowy, ale też poprzez wartości, którym był wierny. Po 1990 roku jak kompas pokazywał nam, jak myśleć o mieście godząc kompetencje z wartościami. Inspirował, uczył czucia miasta, łączenia profesjonalizmu z widzeniem człowieka-mieszkańca. – To bardzo ważne w naszej pracy samorządowej – dodał wiceprezydent. Przypomniał, że prof. Tadeusz Zipser jest autorem pierwszego w Polsce studium uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego Wrocławia i jego kolejnych nowelizacji.
- Chcielibyśmy, żeby ta wystawa pokazała studentom, młodym wrocławianom, że pośród nich są wspaniali mistrzowie z wielkimi talentami i dorobkiem, aby mogli korzystać z tego bogactwa. Oglądając wystawę ma się wrażenie, ze niejeden życiorys można by tym dorobkiem obdarzyć. Ona pokazuje, ile może zrobić jeden człowiek. Mówi się, że pojedynczy człowiek nie może zmienić rzeczywistości. Świadectwo życia Profesora pokazuje, że jeden człowiek może bardzo wiele.
- Na wystawie nie mogliśmy, niestety pokazać wszystkiego - przyznała Jolanta Gromadzka, kurator wystawy. - Musieliśmy zadecydować, które wątki z twórczości profesora Zipsera wyeksponować. Zdecydowaliśmy się na pokazanie architektury sakralnej, malarstwa, które od wczesnej młodości było dla Tadeusza Zipsera równorzędne z architekturą. Pokazaliśmy też projekty wykonane zaraz po studiach, a dotyczące ogrodów zoologicznych, głównie wrocławskiego ZOO. Co prawda pozostały niezrealizowane, ale ich oglądanie jest czystą przyjemnością. Osobną część wystawy przeznaczono na ekspozycję związaną z urbanistyczną strukturą łańcuchowo-trójkątową.
- Symbol i paradoks to moje ulubione słowa – mówił profesor Tadeusz Zipser przy otwarciu wystawy. – Paradoksem jest to, że chociaż moje studia były nakierowane na architekturę, zająłem się urbanistyką, bo fascynowało mnie miasto, jako żywy, zmieniający się układ. Tuż przed przyjściem na studia widziałem dwa miasta zniszczone: Wrocław i Gdańsk. Pomyślałem wtedy, że to wspaniała era dla architektów, kiedy można budować, wcielać w życie nowe koncepcje. Poszło trochę inaczej, zająłem się urbanistyką. Chciałbym, aby państwo spojrzeli na tę wystawę jako na retro-retrospektywną. Jest ona też, że względu na moją naturę, nieco anachroniczna – widać tam ciągoty do tego, co już było, co ukształtowało naszą kulturę, a dziś mi tego żal.
- Uważam, że rodowód architektury jest dwojaki: jeden wywodzi się z rolnictwa – to jest architektura pojemnika, który ma za zadanie pomieścić jak najwięcej. Drugi rodowód jest koczowniczy: w kategoriach azymutu, kierunku i w kategoriach znaku, po którym się rozpoznaje członków swojej gromady, nieraz sezonowo rozdzielonej. Znak i pojemnik to różne rzeczy, o co innego w nich chodzi, inne mają priorytety. Świątynie w chrześcijaństwie i w islamie, gdzie dużo ludzi trzeba było zgromadzić, a znak był czymś najważniejszym, łączą te dwa rodowody architektury. To była moja kolejna fascynacja - powiedział profesor Zipser.
Wystawie towarzyszy publikacja książki Tadeusza Zipsera „Zygzakiem przez symbole czyli samouczek drwala znaleziony na Saharze”.
km
***
Tadeusz Maria Zipser urodził się 5 września 1930 roku we Lwowie. Jest synem Kazimierza Zipsera, profesora i rektora Politechniki Lwowskiej. Od 1943 roku uczęszczał do zawodowej Szkoły Przemysłu Artystycznego, pobierał także lekcje rysunku u malarza-batalisty, profesora Stanisława Kaczora-Batowskiego. W 1945 roku podjął naukę w II Liceum im. Króla Jana III Sobieskiego w Krakowie, gdzie zdał maturę w 1947 r. W tym samym roku rodzina przeniosła się do Wrocławia, gdzie ojciec - profesor Kazimierz Zipser - objął katedrę budowy kolei na Politechnice Wrocławskiej i został jej prorektorem. Tadeusz Zipser rozpoczął studia na Wydziale Architektury PWr, które ukończył w 1952 r. zostając zastępcą asystenta w Katedrze III Architektury, prowadzonej przez prof. Andrzeja Frydeckiego. W 1954 roku został asystentem w Katedrze Urbanistyki. Rozpoczął jednocześnie projektowanie ogrodów zoologicznych, którym poświęcił pracę doktorską: „Zasady ekspozycji w nowoczesnym ogrodzie zoologicznym”. Obronił ją w listopadzie 1960 roku, a w 1961 uzyskał stopień doktora i objął stanowisko adiunkta na PWr. Do najwcześniejszych prac projektowych Tadeusza Zipsera należy projekt modernizacji i rozbudowy Miejskiego Ogrodu Zoologicznego we Wrocławiu (1956-1957), dla którego zaproponował kilka nowatorskich rozwiązań, jak wybiegi pierścieniowe, podziemne korytarze do obserwacji zwierząt czy pomieszczenia obrotowe. Zdobyte wtedy doświadczenia sprawiły, że stał się ekspertem w dziedzinie ekspozycji zwierząt w ogrodach zoologicznych i później współpracował przy projektowaniu koncepcji i obiektów dla ogrodów w: Oliwie, Opolu, Łodzi, Krakowie, Wrocławiu i Debreczynie na Węgrzech. Dzięki publikacjom w prasie fachowej jego pomysły zostały podjęte i zrealizowane w ogrodzie zoologicznym w La Plata w Argentynie.
Od końca lat pięćdziesiątych głównym przedmiotem zainteresowań Tadeusza Zipsera stały się problemy struktury przestrzennej miasta, a zwłaszcza warunkujący je podsystem komunikacji. Wyjściowe założenia jego rozważań polegały na znalezieniu takiej relacji funkcji mieszkaniowej i elementów sieci transportowej, aby ruch wychodzący z danego terenu nie obciążał tranzytem innych obszarów mieszkaniowych. Rozwiązaniem była propozycja wielkoskalowego policentrycznego schematu układu aglomeracji miejskiej, określona jako struktura trójkątowo-łańcuchowa. Jej koncepcja została opublikowana po raz pierwszy w roku 1964. Wielostronnej weryfikacji tej teorii Tadeusz Zipser poświęcił swoją pracę habilitacyjną: „Badania struktury trójkątowo-łańcuchowej miasta nowoczesnego jako regularnego układu osiedleńczego”, którą obronił w 1968 r. Istotnym aspektem opracowania było pionierskie wykorzystanie komputerowych technik obliczeniowych. Już w 1962 roku jako pierwszy badacz w Polsce posłużył się komputerem Elliott 803 do obliczeń współrzędnych odwzorowania perspektywicznego układu punktów na poziomej płaszczyźnie oraz do oceny typu rozwiązania skrzyżowania ulic przy danym natężeniu ruchu, używając napisanych przez siebie programów. Ważną rolę w prognozowaniu komunikacji odegrały też doświadczenia zdobyte na stażu w Biurze Rozwoju Amsterdamu w 1963 roku, dzięki stypendium Królowej Holandii.
W 1968 roku uzyskał stopień doktora habilitowanego, w 1969 r. otrzymał tytuł docenta i objął kierownictwo Zakładu Urbanizacji i Planowania Przestrzennego w Instytucie Architektury i Urbanistyki PWr. Tytuł profesora nadzwyczajnego otrzymał w roku 1976. W 1979 roku prowadził wykłady jako visiting professor w Southern Illinois University w Carbondale w USA.
W pierwszych demokratycznych wyborach władz polskich uczelni w 1981 roku został wybrany najpierw dziekanem Wydziału Architektury, a następnie rektorem Politechniki Wrocławskiej. Po wprowadzeniu stanu wojennego został odwołany i internowany. Profesorem zwyczajnym został mianowany w roku 1991. Od 1992 roku jest kierownikiem Katedry Planowania Przestrzennego PWr. W latach 1995-1997 pełnił funkcję głównego projektanta Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Wrocławia.
Jest twórcą szkoły naukowej modelowania procesów osadniczych, opartej o ideę „pośrednich możliwości” i autorem 121 prac naukowych publikowanych w Polsce i za granicą. Wypromował 32 doktorów, kilku jego wychowanków jest doktorami habilitowanymi, dwóch – profesorami.
Od lat sześćdziesiątych XX wieku Tadeusz Zipser zajmował się projektowaniem kościołów. We Wrocławiu jest autorem kościoła Św. Ducha na Tarnogaju, Opatrzności Bożej na Nowym Dworze, kaplicy cmentarnej przy ul. Bardzkiej oraz zwieńczenia wieży kościoła św. Elżbiety przy ul. Grabiszyńskiej. Poza Wrocławiem zrealizował kościoły w Świeradowie-Zdroju i Grajewie. Opracował też wiele koncepcji, które nie doczekały się realizacji.
Ponadto zajmuje się malarstwem i projektowaniem witraży, a w latach 1982-1996 stworzył monumentalny poemat zatytułowany „Respicjum: symetryczna komedia symetryczna” i przetłumaczył z włoskiego na polski osiemnaście pieśni „Czyśćca” z „Boskiej Komedii” Dantego.
Jest członkiem wielu towarzystw i kolegiów naukowych. W 1951 roku został współzałożycielem Wrocławskiego Oddziału Klubu Wysokogórskiego. W 1957 roku wziął udział w pierwszej powojennej wyprawie na Kaukaz Centralny. Był członkiem Kadry Narodowej Alpinizmu przy Głównym Komitecie Kultury Fizycznej i Turystyki.
Laureat licznych nagród, został odznaczony m.in. Medalem Komisji Edukacji Narodowej (1983), Złotą Odznaką Politechniki Wrocławskiej (1983), orderem Pro Ecclesia et Pontifice (2000) i Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski (2005).