Studenci Wydziału Architektury PWr Dagmara Sietko-Sierkiewicz i David Weclawowicz wygrali główną nagrodę w kategorii architektura w konkursie im. Karla Schinkla w Berlinie. Tematem była transformacja terenów zamykanego wkrótce berlińskiego lotniska Tegel. Równorzędną nagrodę, ale w kategorii architektura zieleni, otrzymali studenci TU Berlin, Niklas Mayr i Martin Schmitz za pracę „Urbane Wälder TX’’. – To najbardziej prestiżowy konkurs w Niemczech i ogromnie się cieszymy, że udało się nam zdobyć taką nagrodę na początku kariery zawodowej. Jesteśmy na pierwszym roku studiów magisterskich, a temat ten na pewno wykorzystamy w naszej pracy dyplomowej. Ważna jest też dla nas świadomość, że laureatami tego konkursu było wielu znanych wrocławskich architektów, np. Richard Plüddemann i Hans Poelzig – mówi David Weclawowicz. Konkurs im. Karla Schinkla, organizowany od 158 lat, to największy konkurs w Niemczech, adresowany do studentów i młodych architektów (do 35 roku życia). Karl Friedrich Schinkel (1781-1841) – niemiecki architekt, urbanista, projektant i malarz, był jednym z wybitniejszych twórców klasycyzmu w Królestwie Prus. Jego dzieła znane są także w Polsce, np. przebudowa zamku w Kórniku koło Poznania czy zamek w Ząbkowicach Śląskich. Planowane zamknięcie portu lotniczego Tegel otwiera wiele nowych możliwości dla miasta. To powierzchnia 460 ha – obecnie największy wolny teren w Berlinie. Senat miejski zakłada stworzenie tam parku badawczo-przemysłowego wokół głównego terminalu lotniska. Zadanie konkursowe wzbogaciło ten program o przestrzeń przeznaczoną do mieszkania, pracy i rekreacji. Uczestnicy konkursu w kategorii architektury mieli za zadanie stworzyć nowy typ budynków produkcyjno-usługowo-mieszkaniowych, na których bazowałyby nowe rozwiązania urbanistyczne. Jury doceniło projekt wrocławskich studentów, wykonany pod kierunkiem dr. inż. arch. Pawła Kirschke z Instytutu Architektury i Urbanistyki PWr, za udane, spójne rozwiązanie urbanistyczne i wypełnienie wszystkich warunków konkursu. Ich praca nosi tytuł ,,Arbeitswelt=Lebenswelt’’. Główna idea projektu zakłada stworzenie wielofunkcyjnego budynku, na którego strukturę składają się: przestrzenna hala produkcyjna - po godzinach pracy przekształcająca się w miejsce spędzania wolnego czasu - oraz ściśle powiązane z nią budynki mieszkalno-usługowe. Przestronne hale w połączeniu z częścią mieszkalno-usługową rozwiązują problem rozdzielenia miejsca pracy i mieszkania - ‚‚świat pracy’’ przekształca się w ‚‚świat życia’’. Decyzję jury uzasadniał prof. Wolfgang Schuster: - Przedstawiony projekt przekonuje jury na wielu płaszczyznach. Koncepcja urbanistyczna wynika z geometrii Terminalu Głównego lotniska. Organizacja funkcji – budynki przemysłowe na stronie zachodniej, w stronę hangarów i magazynów, tak jak usługi, biura i mieszkania na wschodzie, w stronę Szkoły Wyższej – generuje w zrozumiały sposób stopniowanie wysokości i gęstość zabudowy, które w tym miejscu wydają się słuszne. Jeszcze nie wiadomo, czy projekt naszych studentów ma szanse na realizację, ale przewodnicząca jury dr Melanie Semmer zapewniała, że organizator konkursu, czyli Stowarzyszenie Architektów i Inżynierów w Berlinie, „dostrzega w tych rozwiązaniach potencjał możliwy do uwzględnienia w planach senatu berlińskiego, zakładających przebudowę lotniska pod hasłem Naukowo-Przemysłowy Park Technologii Przyszłości”.
Krystyna Malkiewicz
|