Pomiń polecenia Wstążki
Przeskocz do głównej zawartości
Drukuj

Ten napęd to przyszłość motoryzacji

24.10.2013 | Aktualizacja: 06.11.2013 16:53

- Napędy hybrydowe testujemy np. w motocyklu - mówi profesor Lech Sitnik, kierownik Zakładu Pojazdów Samochodowych i Silników Spalinowych PWr (fot. Krzysztof Mazur)

Ponad 2000 koni mechanicznych hybrydowej mocy,  w jednym miejscu, we Wrocławiu. 26 października naukowcy z Politechniki Wrocławskiej i eksperci z firmy Toyota & Lexus Centrum w ramach Dnia Technologii Hybrydowej zaprezentują nowoczesne rozwiązania w przemyśle motoryzacyjnym.
- Jako uczelnia jesteśmy bardzo zainteresowani kierunkiem rozwoju technologii hybrydowej. Mamy doświadczenie w tym zakresie, bo nasi studenci pracują nad konstrukcją tego typu napędów silnikowych. Testujemy je np. w motocyklu, gdzie wykorzystaliśmy algebrę rozmytą (dział matematyki stosowanej) - mówi profesor Lech Sitnik, kierownik Zakładu Pojazdów Samochodowych i Silników Spalinowych PWr. - Pierwszą firmą, która zaczęła masowo produkować samochody z napędem hybrydowym, była właśnie Toyota. Dlatego postanowiliśmy wspólnie zorganizować otwarte spotkanie, żeby wszystkim zainteresowanym przybliżyć trochę tę technologię. To przyszłość przemysłu motoryzacyjnego. Takich aut będzie coraz więcej.
Podczas Dnia Technologii Hybrydowej eksperci postarają się odpowiedzieć na pytania o przyszłość motoryzacji, pokażą działalnie napędu spalinowo-elektrycznego i spotkają się z użytkownikami samochodów hybrydowych. Dla tych, którzy nie boją się niskiego zużycia paliwa, przygotowano rajd  EcoChallenge. - Uczestnicy będą mieli do pokonania wyznaczoną trasę w określonym czasie, a zwycięzca, który osiągnie najniższe zużycie paliwa, otrzyma do dyspozycji limuzynę hybrydową marki Lexus wraz z kierowcą oraz zaproszenie na kolację we dwoje w jednej z restauracji na wrocławskim rynku – zapowiadają organizatorzy.
Pojazdy hybrydowe pojawiły się na drogach w 1997 roku. Do Europy zawitały 13 lat temu. Z danych koncernu Toyota Motor Corporation wynika, że obecnie hybrydy  stanowią  ponad 20 proc. całkowitej sprzedaży samochodów Toyoty w Europie. Badania nad rozwojem technologii hybrydowej cały czas trwają. 
Dolnośląscy użytkownicy samochodów hybrydowych będą zadowoleni, bo już od stycznia 2014 roku we Wrocławiu mogą parkować za darmo (a za opłatą 100 zł rocznie w ścisłym centrum). – Taki samochód ma dużo niższą emisję dwutlenku węgla, nie zanieczyszcza środowiska. Niestety koszt pojazdu ciągle jest względnie wysoki, ale jak wejdą one do szerszego użytku, na pewno będą tańsze – prognozuje profesor Sitnik.
Program Dnia Technologii Hybrydowej, 26 października 2013, salon Toyota Centrum Wrocław (róg  ul. Legnickiej i ul. Na Ostatnim Groszu)
9.00-12.45 - I etap rajdu EcoChallenge
13.00 - Podsumowanie wyników pierwszego etapu rajdu
13.00-14.00 - Wykład i panel dyskusyjny z profesorem Lechem Sitnikiem
14.00-17.00 - II etap rajdu EcoChallenge
17.15 - Podsumowanie wyników drugiego etapu rajdu i ogłoszenie zwycięzcy pierwszego wrocławskiego rajdu EcoChallenge
isz