Pomiń polecenia Wstążki
Przeskocz do głównej zawartości
Drukuj

Młodzi na rynku pracy, czyli jak zarządzać własną karierą

11.03.2013 | Aktualizacja: 20.03.2013 15:02

Prezes KRD Adam Łęcki zachęcał studentów do pozostania we Wrocławiu (fot. Krzysztof Mazur)

​​Rosnące bezrobocie dotyka szczególnie młodych ludzi, szukających po studiach swojego miejsca na rynku pracy. Wiele zależy od umiejętności zaprezentowania się potencjalnemu pracodawcy. O tym, jak zrobić pierwszy krok w tych poszukiwaniach, mówiono 24 stycznia na Politechnice Wrocławskiej podczas seminarium „Młodzi na rynku pracy”.


Organizatorem seminarium był Krajowy Rejestr Długów, patronem honorowym Miasto Wrocław a partnerami: Agencja Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej, biura karier Uniwersytetu Przyrodniczego i Politechniki Wrocławskiej, Powiatowy Urząd Pracy we Wrocławiu, Rzetelna Firma, Instytut Nauk Ekonomicznych i Społecznych, Wrocław Career Expo 2013, PSAB-I (Ponadregionalna Sieć Aniołów Biznesu – Innowacje) i Brand24 Monitoring Internetu.
Konferencja rozpoczęła cykl wydarzeń i szkoleń związanych z zatrudnieniem.

Najlepiej we Wrocławiu
Zebranych w Centrum Kongresowym gości powitał prezes KRD Adam Łącki. Przywołując powojenną historię Wrocławia, stwierdził, że dzięki przybyłej do tego miasta „mieszance” ludności powstała tu społeczność dynamiczna i otwarta na zmiany. – Kto szuka miejsca na ciekawe życie, chce zrobić niebanalną karierę, nie znajdzie lepszego miejsca niż Wrocław – przekonywał studentów prezes Łącki. Zauważył też, że do wyróżniających się w naszym mieście branż należy nowoczesny sektor finansowy. Właśnie we Wrocławiu po 1990 r. miały bowiem swoje początki innowacyjne przedsięwzięcia z tej dziedziny: Lukas Bank, pierwszy w Polsce Europejski Fundusz Leasingowy i Kaczmarski Inkasso – prekursor nowoczesnej windykacji. Poza usługami finansowymi wrocławską specjalnością stały się usługi outsourcingowe, callcenter i informatyczne centra rozwojowe.
O strategicznych działaniach miasta, tak by mogło stać się miejscem przyjaznym dla biznesu i absolwentów, mówił Maciej Rojowski – dyrektor Centrum Wspierania Biznesu w Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej. Zapewniał, że Wrocław dba o przyciągnięcie inwestorów i zachęcanie absolwentów do pozostania tu po studiach. Te działania to nie tylko dewersyfikacja gospodarki, ale i ciekawa oferta kulturalna. We Wrocławiu i jego okolicach otwierają swoje centra IT IBM, Opera, Dolby, Nokia. Volvo dziś nie tylko produkuje autobusy, ale ma też bardzo silny dział finansowy i informatyczny. Google rozwija u nas marketing i reklamę. Wrocław stara się wspierać również swoje rodzime firmy w ekspansji na rynki zagraniczne. Działa też Klaster Usług Nowoczesnych i Kreatywnych Creativro, zrzeszający lokalne małe firmy, zajmujące się multimediami.
Aby wspomagać studentów i absolwentów, powstały kampanie internetowe: Wrocławski Absolwent, pomagającą rozwijać tzw. miękkie kompetencje, i Ja we Wrocławiu za 10 lat, która pozyskała już 20 tys. aktywnych użytkowników. Miasto uruchomiło także program Mozart, dofinansowujący 27 partnerstw pomiędzy firmami a naukowcami. Trwa on 12 miesięcy i jest adresowany do naukowców ze stopniem doktora. Dyrektor Rojowski namawiał studentów do obserwowania, jakie nowe firmy pojawiają się w mieście i regionie.

Indywidualizm w cenie
Do świadomego zarządzania własną karierą i umiejętnego wykorzystywania wszystkich posiadanych talentów, szans, zdobytej wiedzy i umiejętności zachęcał Szymon Sikorski z firmy Publicon. Także Paweł Tkaczyk z agencji Midea podkreślał znaczenie budowania własnej marki na rynku pracy w sposób nieszablonowy, odbiegający od standardów typowego CV. Przedstawił kilka kroków procesu tworzenia własnego, wyrazistego wizerunku.
Karol Wnukiewicz z firmy Brand24 mówił o sile mediów społecznościowych we wspieraniu procesu rekrutacji. Podobno specjalistyczne serwisy tracą na znaczeniu na rzecz Facebooka, gdzie użytkownicy wrzucają na swoje „ściany” dziennie ponad 450 postów związanych z zatrudnieniem. W sieci obecni są też pracodawcy, którzy aktywnie sprawdzają informacje na temat potencjalnych pracowników. Warto więc zwrócić uwagę na wizerunek swojej osoby w serwisach społecznościowych i na odpowiednie ustawienia prywatności: – To, co podoba się nam, niekoniecznie musi się spodobać naszemu pracodawcy.
 
Oferta organizatorów
O oczekiwaniach pracodawcy w stosunku do pokolenia Y opowiadał Waldemar Sokołowski, dyrektor Departamentu Sprzedaży i Centrum Obsługi Klienta KRD. – Pokolenie obecnych studentów i absolwentów to tzw. Generacja Y, ceniąca sobie work-life balance i możliwość realizowania swoich pasji. Tego typu osoby są zorientowane na stały rozwój i szukają pracy, którą będą mogły traktować jako wyzwanie. Pracodawcy muszą zatem znaleźć kompromis pomiędzy własnymi oczekiwaniami a tymi, jakie mają młodzi z pokolenia Y – zaznaczył Waldemar Sokołowski.
Reprezentanci KRD, czyli organizatora konferencji, Dorota Kostecka i Łukasz Wrona przedstawili zalety pracy w swojej firmie – największym biurze informacji gospodarczej – i opowiedzieli o możliwościach rozwoju, jakie przed swoimi pracownikami otwiera Krajowy Rejestr Długów. W przerwach konferencji studenci licznie korzystali z porad profesjonalnych doradców zawodowych firmy i wiele CV trafiło do rąk pracowników rekrutacji. Firma planuje w tym roku stworzyć kilkaset nowych miejsc pracy.

Krystyna Malkiewicz