Szeroki dostęp do wiedzy - to hasło przewodnie obchodzonego na całym świecie Tygodnia Otwartej Edukacji (9-11 marca). Politechnika Wrocławska tę ideę realizuje do dłuższego czasu udostępniając materiały dydaktyczne w serwisie Otwartych Zasobów Edukacyjnych Nad przygotowywaniem publikowanych treści czuwa Dział E-learningu PWr. – Obecnie na stronie oze.pwr.edu.pl udostępniamy sześć kursów: dwa wideo oraz cztery wykonane w technologii HTML5 – opowiada Agnieszka Herczak-Ciara z Działu E-learningu.
Wspomniane kursy wideo to nagrania wykładów z analizy matematycznej doc. dr. Janusza Górniaka oraz nagrania wykładów z fizyki dr hab. Ewy Popko. – Zostały one wzbogacone o wygodną listę nawigacji po wszystkich odcinkach z opcją wyszukiwania po słowach kluczowych – tłumaczy Agnieszka Herczak-Ciara.
Ponadto do każdego odcinka został dodany spis treści, który umożliwia użytkownikowi przejście do odpowiedniego fragmentu nagrania. Obie funkcje umożliwiają szybsze dotarcie do poszukiwanego zagadnienia z dziedziny matematyki lub fizyki. Pozostałe cztery kursy obejmują zagadnienia związane z chmurami obliczeniowymi. Są one efektem pracy zespołów nauczycieli akademickich z wydziałów Elektroniki i Podstawowych Problemów Techniki oraz pracowników Działu E-learningu uczestniczących w projekcie „Cloud Computing – nowe technologie w ofercie dydaktycznej PWr”. Oprócz tradycyjnych treści i ilustracji zawierają one animacje, ćwiczenia interaktywne oraz krótkie testy sprawdzające. – Informacje zwrotne przekazywane są odbiorcy w formie wskazówek i odpowiedzi, co wzmacnia jego zaangażowanie w proces uczenia się oraz zwiększa poziom zrozumienia nowych treści – wyjaśnia Agnieszka Herczak-Ciara. I dodaje, że interaktywność materiałów edukacyjnych sprzyja wzrostowi motywacji osoby uczącej się i umożliwia osiąganie dobrych wyników.
Niedługo na serwis oze.pwr.edu.pl trafią kolejne kursy. – W naszym dziale trwają prace nad interaktywnym kursem z analizy matematycznej, który z pewnością ucieszy studentów I roku – mówi Marcin Głowacki, kierownik Działu E-learnigu. – Chcemy, aby te zajęcia pełniły rolę „korepetytora”, tzn. oprócz prezentacji wiedzy jednocześnie uczyły studentów rozwiązywania zadań krok po kroku. Jak? Tłumacząc zagadnienia poprzez interesujące symulacje i ćwiczenia, a także prowadząc do rozwiązań zadania metodą wyboru odpowiednich ścieżek rozumowania – wyjaśnia Głowacki. Pracownicy Działu E-learningu PWr zachęcają nauczycieli akademickich do dzielenia się swoimi materiałami dydaktycznymi i dodawania kolejnych kursów internetowych na otwartych licencjach. – Nasz serwis jest doskonałym miejscem do rozpowszechniania treści skierowanych zarówno do studentów, jak również do szerszego grona odbiorców w myśl idei uczenia się przez całe życie – tłumaczy Marcin Głowacki. Więcej szczegółów tutaj. ACH
|