Pomiń polecenia Wstążki
Przeskocz do głównej zawartości
Drukuj

Przedmioty ścisłe fundamentem dalszej nauki

06.11.2015 | Aktualizacja: 09.11.2015 09:18

Konferencja „Przedmioty ścisłe w szkole i na studiach” (fot. Krzysztof Mazur)
Ponad 300 nauczycieli, dyrektorów szkół ponadgimnazjalnych, wykładowców szkół wyższych i przedstawicieli Dolnośląskiego Kuratorium Oświaty wzięło udział w konferencji „Przedmioty ścisłe w szkole i na studiach”. W piątek odbyła się na Politechnice Wrocławskiej

Spotkanie, które odbyło się już po raz dwunasty, jest jedynym w Polsce tego typu wydarzeniem, które gromadzi tak szerokie grono osób związanych z edukacją. W tym roku poświęcone było m.in. metodom nauki przedmiotów ścisłych w szkołach, wynikom tegorocznych matur i różnym rodzajom kształcenia akademickiego.
– Dla uczelni technicznych, ale też takich, które mają wydziały związane z naukami ścisłymi, nauczanie matematyki, fizyki czy chemii w szkołach jest czymś szczególnym – podkreślał prof. Tadeusz Więckowski, rektor Politechniki Wrocławskiej. - To fundament, na którym budujemy wiedzę naszych przyszłych absolwentów. Dobrze, by był on mocny, dlatego doceniamy wagę tych przedmiotów i konieczność dobrego ich nauczania.
 
Rektor zaznaczył także, że po utworzeniu trzech nowych wydziałów w Wałbrzychu, Jeleniej Górze i Legnicy, Politechnika stała się uczelnią regionalną, dlatego konieczna jest współpraca ze szkołami z całego regionu.

– Stojące przed nami wyzwania są ogromne. Inżynierowie od dawna wiedzą, że potrzebna jest im także wiedza humanistyczna. Teraz chcemy, żeby humaniści zrozumieli, że im z kolei potrzebna jest wiedza techniczna – dodał rektor.

W trakcie spotkania omawiane były m.in. kwestie związane z rozwojem edukacji w Polsce. Prof. Zbigniew Marciniak, przewodniczący Zespołu Bolońskiego KRASP przyznał, że obecnie wokół tego tematu jest wiele zamieszania, a o polskiej szkole można przeczytać sporo niepokojących uwag i komentarzy.

– Nie do końca pokrywają się one z moją wiedzą w tej materii. Uważam, że dzisiejsza młodzież jest znacznie lepiej wykształcona niż młodzież z mojego pokolenia. Młodzi ludzie wiedzą więcej i jest to efekt pracy nauczycieli, a także ogromnego sukcesu, jakim jest zaszczepienie chęci uczenia się. Efekty widać, a polska szkoła może być dumna ze swoich osiągnięć i nie dajmy się ogłupić, że młodzi ludzie są coraz gorsi i nie chcą się uczyć – podkreślił prof. Marciniak.
W ramach konferencji odbyły się także warsztaty poświęcone wybranym zagadnieniom z zakresu matematyki, fizyki, informatyki i chemii. Omawiano na nich m.in. kwestie związane z egzaminami maturalnymi, ale można było także zapoznać  się  z  projektami realizowanymi na naszej uczelni przez studentów i doktorantów.

Konferencja została objęta honorowym patronatem przez prof.  Lenę  Kolarską-Bobińską, minister nauki i szkolnictwa wyższego, Joannę  Kluzik-Rostkowską, minister  edukacji  narodowej, Cezarego Przybylskiego, marszałka województwa dolnośląskiego i Fundację Edukacyjną „Perspektywy”.

Michał Ciepielski