Pomiń polecenia Wstążki
Przeskocz do głównej zawartości
Drukuj

80 uczniów ukończyło projekt „Młody chemik eksperymentuje”

20.06.2015 | Aktualizacja: 22.06.2015 11:47

Edmund Pelc i Mateusz Bożejko z Gimnazjum Sióstr Salezjanek we Wrocławiu oraz Krystyna Gans i Tomasz Chmielewski, organizatorzy projektu "Młody chemik eksperymentuje" (fot. LR)

Przez cały rok uczyli się na wykładach, eksperymentowali w laboratoriach i doświadczali chemii na dydaktycznych wycieczkach. W sobotę kolejni gimnazjaliści i licealiści zakończyli swój udział w projekcie „Młody chemik eksperymentuje”. Na Wydziale Chemicznym PWr zorganizowano go po raz 28.

Do kursu przystąpiło 88 uczniów z gimnazjów i liceów z całego Dolnego Śląska. Brali udział w ćwiczeniach laboratoryjnych, wykładach, wycieczkach dydaktycznych m.in. do Narodowego Centrum Badań Jądrowych w Świerku, a także warsztatach edukacyjnych w plenerze w Porajowie i Bogatyni, a nawet zajęciach podczas rejsu statkiem po Odrze, kiedy to badali chemiczne i fizykochemiczne właściwości wody. - Prowadzący zajęcia kładli nacisk na kształcenie umiejętności logicznego myślenia i czytania ze zrozumieniem – opowiadała Krystyna Gans, przewodnicząca sekcji dydaktyki chemii we wrocławskim oddziale Polskiego Towarzystwa Chemicznego, które jest współorganizatorem projektu.

Uczniowie pisali też kolokwia i analizy kontrolne, opracowywali sprawozdania z ćwiczeń, przygotowywali prezentacje multimedialne i sesje posterowe. Część z nich wzięła udział w regionalnym konkursie chemicznym dla gimnazjalistów, a najlepsi będą też uczestniczyć w Ogólnopolskim Forum Młodych Chemików.
W sobotę 80 gimnazjalistów i licealistów, którzy ukończyli kurs, odebrało dyplomy. Wśród uczniów liceum najlepsze wyniki uzyskali Adam Brodzkiewicz z Liceum Ogólnokształcącego w Oławie, Kinga Dominiczak z LO w Legnicy, Magdalena Głuch, Michalina Grębowiec i Gabriela Frąckowiak, Martyna Banaszak, Julia Kowańdy, Wojciech Raś, Weronika Biernacka, Ewa Kaczmarek i Paulina Szwacka - wszyscy z LO w Krotoszynie.

Wśród gimnazjalistów na najwyższe wyniki zapracowali Edmund Pelc i Mateusz Bożejko z Gimnazjum Sióstr Salezjanek we Wrocławiu, Barbara Grzeszczuk, Marcelina Starzyńska i Julianna Zielińska z Gimnazjum Łużyckiego w Zgorzelcu oraz Ewa Wróblewska z Gimnazjum Sióstr Salezjanek we Wrocławiu.

Tegoroczna edycja projektu „Młody chemik eksperymentuje” była już 28. Jak podkreślali organizatorzy, od 1987 r. w ramach współpracy ze szkołami średnimi, a później także gimnazjalnymi stałe zajęcia w laboratorium chemicznym Politechniki Wrocławskiej odbyło 1992 uczniów. – Kiedy zaczynaliśmy, byliśmy prekursorami. Wcześniej mury uczelni wyższych były niedostępne dla uczniów – opowiadała Krystyna Gans. – Od zawsze stawiamy nie tylko na aspekty naukowe, ale także na wartości wychowawcze. Naukę punktualności, odpowiedzialności i dokładności.

Prof. Andrzej Trochimczuk, dziekan Wydziału Chemicznego PWr, podkreślał, że takie projekty, jak „Młody chemik eksperymentuje”, są bardzo ważne dla uczelni. – Studia na naszej uczelni są wymagające, ale to nie powinno odstraszać maturzystów. Dzięki takim kursom mogą się przekonać, że warto wybrać naszą uczelnię. Tym bardziej, że kształcimy na pięciu kierunkach, od biotechnologii, chemii, inżynierii chemicznej i procesowej, technologii chemicznej, po inżynierię materiałową. Przemysł chemiczny odpowiada dziś za pięć procent PKB w Polsce, a gdyby wziąć pod uwagę także przemysły pokrewne jak spożywczy czy kosmetyczny, to ten udział w PKB byłby większy. Specjaliści są i będą nadal potrzebni. 

W czasie podsumowania 28. edycji projektu „Młody chemik eksperymentuje” uczniowie i ich rodziny mogli wysłuchać wykładu prof. Bogdana Szczygła z Zakładu Zaawansowanych Technologii Materiałowych. Naukowiec opowiedział o powłokach metalowych, ilustrując swoją prelekcję wieloma przykładami. Przed słuchaczami mieli okazję zaprezentować się także uczniowie. Gimnazjaliści Edmund Pelc i Mateusz Bożejko opowiedzieli o chemicznym kameleonie, czyli reakcjach wymiany ligandów i ich zastosowaniach.
Projekt „Młody chemik eksperymentuje” zorganizowali wspólnie Zakład Metalurgii Chemicznej na Wydziale Chemicznym PWr, Sekcja Dydaktyki Chemii Polskiego Towarzystwa Chemicznego Oddział Wrocławski i Stowarzyszenie na Rzecz Ekologii Humanistycznej EKOS. Koordynatorem projektu był Tomasz Chmielewski.

lucy