Uczniowie z III LO im. Adama Mickiewicza pod okiem profesora Ngoc Thanh Nguyena z Politechniki Wrocławskiej wspólnie pracują nad projektem z zakresu inżynierii wiedzy Tytuł projektu brzmi: „Realizacja systemu wieloagentowego oraz jego wykorzystanie do analizy różnych procesów integracji wiedzy i podejmowania grupowej decyzji”. Projekt prowadzony jest w ramach Uniwersytetu Młodych Wynalazców. To program ministerialny, który ma wzmocnić współpracę między szkołami i uczelniami wyższymi. Uczniowie i nauczyciele mogą prowadzić wspólnie z kadrą akademicką projekty naukowe, korzystać z bibliotek uczelnianych czy laboratoriów. Pod okiem profesorów młodzież tworzy wynalazki, wykonuje doświadczenia, a nawet przygotowuje publikację naukową.
Ogólnopolski budżet programu to 2 mln zł, z czego maksymalnie 50 tys. zł trafia do każdego z czterdziestu wybranych w konkursie projektów, w tym na ten realizowany na Politechnice Wrocławskiej przez Wydział Informatyki i Zarządzania.
Na PWr współpraca z III LO rozpoczęła się zanim Politechnika wystartowała w konkursie o fundusze z Uniwersytetu Młodych Wynalazców. Projekt, dotyczący realizacji systemu wieloagentowego, służącego do zarządzania kolektywną wiedzą, stał się zatem elementem szerszej współpracy uczelni ze szkołą.

Na pierwszym wykładzie z informatyki pojawiło się około 80 licealistów. – To bardzo zdolni i kreatywni młodzi ludzie – podkreśla dr inż.
Bernadetta Maleszka, która bezpośrednio uczestniczy w projekcie. – Mam nadzieję, że współpraca z młodzieżą zaowocuje kolejnymi wspólnymi działaniami.
A na razie licealiści z III LO zamierzają opanować procesy integracji wiedzy za pomocą systemów wieloagentowych. Mają na to rok.
Czego będą się uczyć? - Współczesne systemy informacyjne często przetwarzają wiedzę z tzw. autonomicznych i rozproszonych źródeł. W codziennym życiu oznacza to, że przed podjęciem decyzji poszukujemy opinii w wielu źródłach, u ekspertów lub np. na forach internetowych – tłumaczy profesor
Ngoc Thanh Nguyen. - Uzyskane w ten sposób informacje są jednak często niespójne i niekompletne. I teraz powstaje pytanie, jak przetwarzać te informacje? I to jest właśnie ten proces, nad którym pracować będą licealiści pod okiem pracowników naszej katedry - dodaje.
Naukowcy dowiedli, że wiedza kolektywna, czyli taka pochodząca z różnych źródeł nie jest prostą „sumą” wiedzy jej członków, lecz dużo większa. Przykład: Jeżeli użytkownik A wie, że x>y, oraz użytkownik B wie, że y>z, to kolektyw składający się z użytkowników A i B wie także, że x>z – i jest to dodatkowy element wiedzy. Nie wiadomo jednak, jak bardzo wiedza grupy jest większa od „sumy” wiedzy jego członków, oraz jak liczba tych członków wpływa na całościową wiedzę.
Odpowiedź na te pytania pozwoliłaby na określenie liczby ekspertów wymaganych przy rozwiązywaniu konkretnych problemów.
W swoich badaniach nad usprawnianiem podejmowania decyzji uczniowie muszą najpierw zapoznać się z teorią systemów wieloagentowych oraz z narzędziami służącymi do ich tworzenia. Będzie to wymagało opanowania podstaw teoretycznych oraz umiejętności programowania m.in. w języku Java.
- Kiedy już opanują teorię, w 3-4-osobowych grupach będą realizowali kolejne etapy projektu. Każdą grupą będzie kierował opiekun, pracownik naszej katedry. Uczniowie sami będą mogli zaproponować przykład wykorzystania systemu wieloagentowego do rozwiązania realnego problemu - mówi profesor Ngoc Thanh Nguyen.
- Problemy, jakie mogą być rozpatrywane w ramach projektu, to np. prognozowanie pogody albo prognozowanie kursu walut – dodaje dr inż. Bernadetta Maleszka.
Najlepsze prace mają szansę zostać zgłoszone w formie referatów w języku angielskim na międzynarodową konferencję z zakresu informatyki i zarządzania.
- Mamy też jeszcze jeden ambitniejszy plan – śmieje się profesor Nguyen. - Bardzo chcielibyśmy zorganizować konferencję dla młodych informatyków, licealistów i gimnazjalistów. I mamy nadzieję, że za rok, po zakończeniu programu uda nam się ten cel osiągnąć.
Katarzyna Górowicz-Maćkiewicz