Ekipa Lekkiego Motocykla Elektrycznego w środę zaczyna starty w Smart Moto Challenge. W tym samym czasie ich koledzy z zespołu PWr Racing Team postarają się o jak najlepsze rezultaty w poszczególnych konkurencjach zawodów Formuły Student rozgrywanych na słynnym torze Silverstone
Studenci z Koła Naukowego Pojazdów i Robotów Mobilnych w Barcelonie będą bronić mistrzowskiego tytułu z ubiegłorocznego Smart Moto Challenge. Do Hiszpanii pojechali z dwoma pojazdami. Pierwszy to LEM Napoli, czyli ich najnowsza wersja Lekkiego Motocykla Elektrycznego. Drugim jest MOS, zrekonstruowany motocykl, którym dwa lata temu zajęli trzecie miejsce w Barcelonie, ale zaraz po ceremonii wręczenia nagród skradziono im go. – W konkursie wystartujemy tylko z LEM Napoli – tłumaczy Wojciech Pawlak, wiceprezes koła. - MOS wzięliśmy ze sobą z inicjatywy organizatorów Smart Moto Challenge. Będziemy go prezentować na miejscu i w ten sposób pokażemy, jak wiele zmieniło się w naszych konstrukcjach w ciągu dwóch lat.
Do tegorocznych zawodów zgłosiło się 17 ekip z Hiszpanii, Rosji, Kazachstanu i Polski. Jak podkreślają studenci Politechniki Wrocławskiej, konkurencja będzie duża. Zespoły muszą przejść przez kilka etapów, m.in. opowiedzieć o biznesplanie swojego przedsięwzięcia i przedstawić rozwiązania, jakie zastosowali w pojeździe. Czekają ich także testy techniczne i sprawnościowe ,wyścig na dystansie 22 km i konkurencje sprawdzające przyspieszenie pojazdu.
LEM Napoli jest lekkim, miejskim motocyklem o zasilaniu elektrycznym. Został zaprojektowany z myślą o wykorzystywaniu go do rozwożenia pizzy. Dlatego studenci wyposażyli go w tablet z aplikacją, która wyznacza najkrótszą trasę między poszczególnymi lokalizacjami, do jakich trzeba dostarczyć zamówienia. Motocykl ma też pojemnik do przewożenia żywności monitorujący temperaturę i wilgotność wewnątrz. Pojazd uruchamia się tzw. i-buttonem, czyli niewielką pastylką, wygodniejszą niż klucze. Ma też światełka diodowe, które na jezdni wyświetlają logo studenckiego koła. – To w pełni funkcjonalny i profesjonalny motocykl, który już dziś mogłyby wykorzystywać firmy rozwożące posiłki na zamówienie – podkreśla Wojciech Pawlak.
Zbigniew Żelazny, prezes koła podkreśla, że zespół celuje w pierwsze miejsce. – Czujemy się mocni zarówno w konkurencjach dynamicznych, jak i statycznych. W tym roku konkurs nastawiony jest na funkcjonalność, a nasz motocykl idealnie spełnia to kryterium.
Smart Moto Challenge zaczyna się w środę, ale poszczególne konkurencje będą rozgrywane od czwartku. Zwycięzcę zawodów poznamy w niedzielę.
W tym samym czasie na słynnym torze Silverstone w Anglii ze studenckimi ekipami z całego świata zmierzą się członkowie zespołu PWr Racing Team. Będzie to ich ostatni występ w bolidzie RT-05 (w tej chwili w zespole trwają prace nad nowym pojazdem RT-06, którym studenci pojadą w sierpniu na Węgrzech).
Zawody w Anglii są drugim startem PWr Racing Team w tym roku. W maju zespół zajął bardzo dobre dziewiąte miejsce na zawodach w USA. Teraz studenci chcą poprawić ten wynik.
- Liczymy na wysokie miejsca w tym samych konkurencjach, w których najlepiej wypadliśmy w Stanach Zjednoczonych, czyli w acceleration, autocross i endurance - zapowiada Łukasz Horanin, lider zespołu.
Acceleration to test przyspieszenia na odcinku 75 m, autocross polega na pokonaniu jednego okrążenia toru na czas, a endurance jest konkurencją wytrzymałościową, w której bolid musi pokonać 22 okrążenia toru w jak najszybszym czasie.
Na torze w Anglii zmierzy się 110 ekip studenckich, m.in. z Australii, Kanady, Egiptu, Norwegii czy Pakistanu. To najważniejsze i najbardziej prestiżowe zawody Formuły Student w Europie.
ach, lucy