Pomiń polecenia Wstążki
Przeskocz do głównej zawartości

Sprawy studenckie

Drukuj

Napędzane sprężonym powietrzem ścigały się na Węgrzech

28.05.2013 | Aktualizacja: 16.09.2013 11:27

Regulaminowa zmiana kierowcy w czasie wyścigu dystansowego. Za kierownicą Rafał Lewandowski, obok Bogdan Łukaszewicz (fot. Koło Naukowe Hydro+)

Studenci Wydziału Mechanicznego z Kół Naukowych Hydro+ i SKNT P-13 Politechniki Wrocławskiej zajęli czwarte miejsce w kategorii technicznej na Międzynarodowych Zawodach Pojazdów Pneumatycznych Rexroth Pneumobil, które po raz szósty zorganizowano w Egerze na Węgrzech. To był ich drugi start w tej imprezie. 

Do konkursu wystawili dwa pojazdy: Hydro+ i Hydro+P13, rywalizowali z 38 drużynami. - Decyzja o wystawieniu dwóch wozów nie była łatwa - mówi Kamil Mastalerz z Koła Naukowego Hydro+. - Mieliśmy więcej doświadczeń, ale i więcej pracy. Hydro+ to ulepszona wersja zeszłorocznego pojazdu, Hydro+ P13 to nowa konstrukcja.
- Kiedy zbliżał się termin wyjazdu na Węgry nierzadko w warsztacie pracowaliśmy do 23. Mimo to nie zdążyliśmy ze wszystkim i część elementów trzeba było montować na miejscu – opowiada Mastalerz. Pechowo tuż przed wyjazdem zepsuła im się jedna z zębatek. W Egerze trzeba było wymienić cały wał, na którym została zamontowana. Cztery godziny szukali części.
W konkursie rywalizowały pojazdy z Czech, Niemiec, Rumunii, Węgier i Polski w konkurencjach: technicznej, odległości, slalomie i konkursie na przyśpieszenie. W kategorii technicznej sprawdzany był pojazd pod kątem jego zgodności z regulaminem, gabarytów i wymogów bezpieczeństwa. Jaki ma m.in. rozstaw kół i na jakiej wysokości maksymalnie może być ramię kierowcy. - Chodzi o to, gdzie jest środek ciężkości pojazdu, a więc ostatecznie o bezpieczeństwo – wyjaśnia Kamil Mastalerz. - W tych zawodach nie trzeba robić crash testów, ale zdroworozsądkowe wymagania trzeba spełniać.
W tej kategorii Hydro+ P13 zajął czwarte miejsce. - To bardzo dobry wynik – mówi Mastalerz. Nieco gorzej poszła konkurencja odległości. Startujące wozy otrzymały po jednej dziesięciolitrowej butli powietrza sprężonego do 200 barów (takie samo ciśnienie jest w butlach do nurkowania) i miały na niej przejechać jak największą odległość. Hydro+ P13 przejechał niespełna 4 km i zajął dziesiąte miejsce. - Wiem już, co trzeba poprawić, żeby w przyszłym roku było lepiej - mówi twórca. Drugi politechniczny pojazd Hydro+ był czternasty, ale i tak poprawił swój ubiegłoroczny wynik. Gorzej poszło w slalomie. W Hydro+ rozregulowały się niektóre części i ostatecznie zajął 14 miejsce. Hydro+ P13 był oszczędzany, tak by mógł rywalizować w konkursie na przyśpieszenie. W tej ostatniej kategorii jednak oba uległy awariom i nie ukończyły jazdy.
Kamil Mastalerz: - Z zawodów jesteśmy zadowoleni. Nauczyliśmy się praktycznie stosować wiedzę teoretyczną. Niektórzy z nas pisali lub właśnie piszą prace inżynierskie i magisterskie oparte na tym, co wspólnie zrobiliśmy. Na pewno te umiejętności przydadzą się nam w pracy zawodowej.
Konkurs w Egerze odbył się 11 i 12 maja. Ekipa Politechniki Wrocławskiej w trzech z czterech konkurencji była najlepsza wśród wszystkich polskich drużyn. Już teraz poszukuje chętnych do swojego zespołu. Będą budowali kolejny pojazd pneumatyczny. Koło Naukowe Hydro+  działa na Wydziale Mechanicznym Politechniki Wrocławskiej. Opiekunem jest profesor Wiesław Fiebig.
Maria Lewowska
Wyniki polskich drużyn na Rexroth Pneumobil:
Kategoria techniczna: 4 miejsce - Hydro+ P13 (PWr), 19 miejsce - Hydro+ (PWr), 22. - SiMR (PW), 23. - PRZ Students (PRz), 31 - KBM Polska (WAT)
Rywalizacja na dystans: 10 miejsce - Hydro+ P13 (PWr),, 14. - Hydro+ (PWr), 19. - SiMR (PW). PRZ Students (PRz)  i KBM Polska (WAT) nie ukończyły konkurencji.
Slalom: 14 miejsce Hydro+ (PWr), 20. KBM Polska (WAT),  21. Hydro+ P13 (PWr), 24. SiMR (PW), 25. PRZ Students (PRz)
Przyśpieszenie: 14 miejsce KBM Polska (WAT), 22. SiMR (PW), 25. PRZ Students (PRz). Zespoły z PWr nie ukończyły konkurencji.