Dobiega końca trwający pięć lat projekt e-learningowego nauczania matematyki, realizowany pod hasłem „Matematyka-Reaktywacja”. W dwóch edycjach wzięło udział 13702 uczniów z 349 szkół ponadgimnazjalnych z całej Polski Projekt jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, priorytet III „Wysoka jakość systemu oświaty”. Biuro projektu mieści się na Politechnice Wrocławskiej. Koordynatorem jest dr Jędrzej Wierzejewski, a kierownikiem Anna Piwowar. W piątek na konferencję podsumowującą przedsięwzięcie do Centrum Konferencyjnego Politechniki Wrocławskiej przyjechało ponad 30 nauczycieli ze szkół z obu edycji projektu. Wspólnie z pracownikami projektu wymieniali się zdobytymi doświadczeniami. - Zaczęliśmy działać w 2009 roku. Przygotowaliśmy on-line rozszerzony materiał matematyki całej szkoły średniej. Uczniowie mogli rozwiązać 1253 typy interaktywnych zadań, skupionych w 14 modułach. Jeżeli zrobili błąd, system ich o tym informował. Mieli też możliwość prześledzenia krok po kroku, jak zadanie powinno być rozwiązane. Ich wiedzę weryfikowały e-sprawdziany, których wyniki zapisywały się w systemie. Stworzyliśmy również dziesięć arkuszy maturalnych i dwadzieścia e-kartkówek – mówił dr Jędrzej Wierzejewski, koordynator projektu. Podkreślał, że zależało mu zwłaszcza na tych uczniach, którzy mieszkają w małych miejscowościach i mogą mieć utrudniony dostęp do dodatkowych form wspomagających nauczanie matematyki poza szkolną klasą. Dodał również, że chociaż biuro projektu nie dysponuje danymi, które pokazują, ilu uczestników kursu zdało maturę, to jest pewien, że jeżeli samodzielnie przepracowali zadania i zaliczyli e-sprawdziany, to z maturą na poziomie podstawowym nie mieli problemu.
 Hubert Popiel, specjalista ds. rekrutacji w projekcie, zwrócił uwagę, że udało się zaprosić do udziału w kursie prawie dwa tysiące uczniów więcej niż zapisano we wniosku o dofinansowanie. Niewątpliwym sukcesem jest również fakt, że w projekcie wzięły udział szkoły ze wszystkich województw w kraju. – Jeżeli chodzi o sam materiał kursu, to stworzyliśmy dodatkowo tzw. szybką powtórkę, czyli zestawy krótkich pytań i kilku zadań, żeby uczeń za ich pomocą mógł zorientować się, co jeszcze musi powtórzyć przed maturą – mówił Hubert Popiel. Nauczyciele zwracali uwagę na fakt, że traktowali kurs bardziej jako pozalekcyjną formę nauki matematyki. - Łatwiejsze zadania uczniowie rozwiązywali samodzielnie w domu, a tymi trudniejszymi zajmowaliśmy się na lekcjach. Mogłem również na bieżąco monitorować częstotliwość, z jaką uczniowie korzystają z kursu i znałem ich wyniki z e-sprawdzianów – mówił Jarosław Kowalski, nauczyciel LO w Myszkowie. Inni podkreślali, że uczniowie wolą pracę z komputerem i zadania, w których widać zastosowanie matematyki w rzeczywistości niż rozwiązywanie suchych działań na tablicy. O swoich doświadczeniach z uczestnictwa w projekcie opowiedziała Magdalena Tkacz, uczennica LO w Myszkowie, tegoroczna maturzystka i laureatka nagrody za najwyższe wyniki e-learningowego kursu z matematyki. – Największą zaletą platformy e-learningowej jest to, że możemy korzystać z niej, kiedy chcemy, o każdej porze dnia i nocy. Dzięki temu udało mi się powtórzyć cały materiał do rozszerzonej matury z matematyki. Teraz myślę o studiach na politechnice w Krakowie albo we Wrocławiu – mówiła Magdalena Tkacz. Dr Jędrzej Wierzejewski zapewnił, że po zakończeniu projektu w styczniu 2015 roku materiały kursu będą dostępne dla wszystkich zainteresowanych. Małgorzata Jurkiewicz
|