Pomiń polecenia Wstążki
Przeskocz do głównej zawartości

Konferencje, Targi, Seminaria

Drukuj

Na PWr dyskutują o miejscu nowego pokolenia w polskiej gospodarce

22.05.2015 | Aktualizacja: 02.06.2015 16:23

Od lewej: dr Damian Derlukiewicz, dr Tadeusz Lewandowski (PWr), Jarosław Jackowiak (IBM) - II Forum Komunikacji Liderów na Politechnice Wrocławskiej (fot. Krzysztof Mazur)

Na Politechnice Wrocławskiej trwa II Forum Komunikacji Liderów. Studenci i pracodawcy zastanawiają się nad tym, jak kontynuować transformację polskiej gospodarki, co wyróżnia Polaków na rynkach pracy i jak pobudzać kreatywność młodych ludzi
II Forum Komunikacji Liderów będzie trwało do niedzieli w Centrum Konferencyjnym PWr, a jego organizatorem jest Akademickie Koło Stowarzyszenia Elektryków Polskich (SEP) przy Politechnice Wrocławskiej.

Forum zainaugurował profesor Eugeniusz Rusiński, prorektor ds. badań naukowych i współpracy z gospodarką Politechniki Wrocławskiej, który zaprezentował uczelnię, jej historię i przede wszystkim osiągnięcia w innowacjach i patentach. Uczestników Forum przywitali też: profesor Waldemar Rebizant, dziekan Wydziału Elektrycznego PWr, dr Andrzej Hachoł, prezes oddziału wrocławskiego SEP i dr Ryszard Kordas z zarządu wrocławskiej Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT.
„Co wyróżnia Polaków – co się w nich ostatnio zmienia” – nad tym dywagował profesor Jacek Kurzępa ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej we Wrocławiu w wykładzie inauguracyjnym. Wyjaśniał różnice między pokoleniami dzisiejszych studentów i ich rodziców, a także zjawiska, które towarzyszyły okresowi transformacji ustrojowej w Polsce z początków lat 90. Przyznał, że może być problem w komunikacji tych dwóch pokoleń, bo „w tamtych czasach często gubiliśmy busolę zasad, pomijano praworządność, powstawały firmy – krzaki, które rzucały cień na działalność gospodarczą”. Młode pokolenie, które na ogół ma tendencję do krytykowania tego, co było, dziś często określane jest jako antysystemowe. Prelegent zauważył, że na drodze młodego pokolenia do osiągania sukcesów dość często stoi zwykłe lenistwo. Przytoczył np. dane pokazujące, że tylko 4 proc. studentów korzysta z międzynarodowych programów wymiany Erasmus. - Jesteście pokoleniem bardzo egoistycznym – zarzucał młodzieży profesor Kurzępa – a perspektywa wsobna sprawia, że nie potraficie pracować w zespole. Najpierw bądźcie liderami własnego życia, a potem pomnażajcie to liderstwo z innymi.


Podobne stwierdzenia padały w debacie prowadzonej przez Grzegorza Lewickiego, dziennikarza „Wprost”, politologa i socjologa. W dyskusji wzięli udział: dr Tadeusz Lewandowski i dr Damian Derlukiewicz z Wydziału Mechanicznego Politechniki Wrocławskiej, Jarosław Jackowiak z IBM Polska, odpowiedziany za współpracę z uczelniami i Bartosz Ciepieluch, dyrektor Europejskiego Centrum Oprogramowania i Inżynierii Nokia we Wrocławiu. Tematem debaty były trzy pytania: „Jak kontynuować transformację polskiej gospodarki? Co wyróżnia Polaków na tle innych krajów? Czy firmy oraz uczelnie są gotowe zatrudniać młodych kreatywnych ludzi?”.
Dr Damian Derlukiewicz, który w 2012 roku brał udział w programie TOP 500 Innovators i był na stażu w Stanford University, porównywał styl pracy i zachowania studentów polskich i amerykańskich: - Innowacje u nas są mało zaawansowane przez obawy niepowodzenia i brak chęci do współpracy w grupie. U nas po jednym niepowodzeniu studenci się zniechęcają. W USA jest odwrotnie. Transformacja zachowań następuje bardzo powoli. Innym elementem niepożądanym jest egoizm sytuacyjny. Ten element musi być zmieniony. W USA rzadko się spotyka pojedyncze osoby zakładające firmę. Na ogół są to 2-3 osoby, bo w zespole ludzie się uzupełniają – mówił dr Derlukiewicz.
Dr Tadeusz Lewandowski zaznaczył, że ostatnio zauważa pod tym względem zmiany na lepsze. Coraz więcej studentów Politechniki Wrocławskiej chce działać w kołach naukowych, w których realizują ciekawe projekty, jak np. Formuła Student. - W takich kołach naukowych młodzi ludzie świetnie uczą się pracy w grupie, a ich zespoły działają jak małe firmy, w których trzeba zarządzać np. 40 osobami – mówił dr Lewandowski.
Dyskutanci twierdzili, że pokolenie, które teraz wchodzi na rynek pracy, to dzieci tych, którzy musieli się odnaleźć w ciężkich czasach transformacji lat 80. i 90. Młodzi ludzie charakteryzują się wysokim poczuciem własnej wartości, przekonaniem, że dużo im się należy, często też mniejszą elastycznością w wykonywaniu powierzonych im przez pracodawcę zadań, niż ich starsi koledzy jeszcze 10 lat temu. - Przy tym dzisiejsi absolwenci mają całkiem inne podejście do innowacji – mówił Bartosz Ciepieluch z Nokii. - Są bardziej ciekawi świata i nowinek, chcą mieć na to czas. Coraz lepiej też jest ze znajomością języków, zwłaszcza angielskiego.
Jarosław Jackowiak z IBM, który od 8 lat współpracuje ze studentami przy naborach na praktyki, stwierdził jednak, że wśród studentów „tylko 20 proc. jest takich, którym się coś chce, pozostałym 80 proc. zależy tylko na tym, żeby jakoś się prześlizgnąć."
Dyskutanci mówili, że wśród dzisiejszych absolwentów dominuje postawa „Pracuję, żeby żyć”, w przeciwieństwie do poprzedniego pokolenia, które „żyje, żeby pracować”.
W debacie pojawił się też wątek braku polskich wiodących marek. Bartosz Ciepieluch zauważył, że Polacy mają potencjał, a nasze marki znane na całym świecie to najlepsze jachty i np. gry komputerowe. - Spójrzmy na Koreę – mówił. - W latach 90. była tam stagnacja i nikt nie słyszał o Samsungach ani o koreańskich samochodach…
II Forum Komunikacji Liderów na Politechnice Wrocławskiej potrwa do niedzieli. Szczegółowy program tutaj.
km