Sesja naukowa, której elementami są referaty wskazujące na to, jak poprawiać i unowocześniać inteligentne systemy transportowe - jest częścią trwającego od środy na Politechnice Wrocławskiej międzynarodowego forum „Mobilne miasto” - Mniej betonu, więcej inteligencji – wskazywał profesor Jerzy Mikulski z Politechniki Śląskiej, przewodniczący komitetu naukowego XV Międzynarodowej Konferencji Telematyka Systemów Transportowych, która towarzyszy forum. Profesor Mikulski otworzył czwartkową sesję dotyczącą inteligentnych systemów transportowych zwracając uwagę, że receptą na udrażnianie transportu nie jest przysłowiowe poszerzanie ulic, ale umiejętne, inteligentne sterowanie.
Yt Zadaniem systemów jest nie tylko wpływanie na bezpieczeństwo, ale również m.in. na regulowanie zużycia energii. – Chcemy, aby transport był przyjazny – podkreślał profesor Mikulski, specjalista od telematyki, swoistego połączenia telekomunikacji i informatyki.
 Podczas czwartkowej przedpołudniowej sesji „O możliwości rozwoju inteligentnego systemu transportowego Wrocławia” mówił m.in. dr Mariusz Topolski. Wskazywał na stopniową poprawę satysfakcji użytkowników ruchu miejskiego. Średnio najbardziej zadowoleni są – z czasu przemieszczania się przez miasto – pasażerowie tramwajów. Sporo do życzenia pozostawia czas przejazdu samochodem oraz autobusem. Z pewnością rozwój inteligentnego systemu transportu oraz połączenie kilku metod wykorzystywanych w systemach sprawiłoby, że łatwiej będzie się poruszać po mieście. Tematem referatu dr. Jacka Oskarbskiego z Politechniki Gdańskiej był „System informacji dla kierowców w zintegrowanym systemie zarządzania ruchem tristar”. Dr Oskarbski wskazywał na czynniki, które zwiększają lub zmniejszają przydatność tzw. tablic zmiennej treści. Są to urządzenia, na których wyświetlają się np. informacje o wypadkach, wskazujące kierowcom alternatywne drogi przejazdu. Na braki w krajowym systemie gromadzenia i udostępniania danych o wypadkach czy innych zdarzeniach drogowych mówił m.in. dr Marcin Budzyński z Politechniki Gdańskiej. Z kolei o związkach inteligentnych systemów transportowych z polityką mobilności opowiadał profesor Maciej Kruszyna z Politechniki Wrocławskiej. Więcej o Forum tutaj. kg
|