Do piątku potrwa na Politechnice Wrocławskiej forum „Mobilne Miasto - wyzwanie przyszłości” oraz towarzysząca mu XV Międzynarodowa Konferencja Telematyka Systemów Transportowych

Naukowcy, przedstawiciele władz oraz firm debatują nad zagadnieniami mającymi bezpośredni wpływ na codzienne funkcjonowanie metropolii i życie ich mieszkańców. Najważniejsze tematy, którymi się zajmują, to rozwój inteligentnych systemów transportowych i możliwości wykorzystania środków unijnych w zakresie tworzenia inteligentnych miast.
YT
- Czy jest możliwy transport bez komplikacji i opracowanie takiego systemu, który dawałby gwarancję płynności ruchu? – zastanawia się profesor Tadeusz Więckowski, rektor Politechniki Wrocławskiej. - Gdyby miasto się w ogóle nie rozwijało, tak – tłumaczy. – Ale nasze miasta żyją, rozrastają się, mieszkańcy zmieniają swoje upodobania, dlatego musimy wykorzystywać technikę, a jeśli system nie rozwiąże naszych problemów, to przynajmniej ułatwi nam funkcjonowanie.
1.
- System nie jest jedynym panaceum na płynność ruchu – zwraca uwagę Wojciech Adamski, wiceprezydent Wrocławia. Podczas poprzedzającej rozpoczęcie Forum konferencji prasowej mówił, że najważniejszy jest zrównoważony transport. - Co to oznacza dla mieszkańca Wrocławia? Jeśli ktoś chce jeździć rowerem, to trzeba mu zapewnić najlepsze ku temu warunki, jeśli ktoś woli poruszać się swoim samochodem, musi się liczyć z tym, że trzeba zapłacić za parking i dojść na piechotę do celu podróży, bo nie zawsze da się tam wjechać – tłumaczy wiceprezydent Adamski. Cytując jednego z urbanistów polskich Adamski zauważył, że poszerzanie ulic w mieście jest jak leczenie otyłości poprzez popuszczanie pasa. - Trzeba godzić potrzeby i racje wszystkich użytkowników: pieszych, rowerzystów, motocyklistów, kierowców osobówek, ciężarówek oraz transportu zbiorowego.
2.
Jak podkreśla profesor Ryszard Pregiel, prezes Polskiej Izby Gospodarczej Zaawansowanych Technologii, nawet najlepsze inteligentne systemy sterowania ruchem nie rozwiążą wszystkich problemów. Podstawą jest współpraca planistów, urbanistów, drogowców oraz informatyków.
Profesor Pregiel zwraca uwagę, że inteligentne systemy, które do niedawna stanowiły gadżety dla kierowców (np. wyświetlacze), dziś są elementem kosztownych przedsięwzięć gospodarczych. – Stąd nasza konferencja przerodziła się z naukowej w menadżersko-techniczną – tłumaczy profesor. Jego zdaniem bardzo ważny jest w mieście transport publiczny i jego dobra organizacja. A jeśli miasto jest źle zaprojektowane, nawet najlepsze inteligentne systemy ruchu go nie upłynnią.
Swoimi doświadczeniami podzielą się podczas spotkania na Politechnice Wrocławskiej również przedstawiciele światowej organizacji ERTICO (zrzesza największe przedsiębiorstwa i instytuty naukowe zajmujące się problematyką szeroko rozumianych zagadnień transportu drogowego, lotniczego, kolejowego i wodnego). - I miasto Wrocław, i Politechnika Wrocławska mają w tej materii pewne doświadczenia, liczymy na owocną naukową dyskusję i wymianę informacji, które będą pomocne w usprawnianiu systemów już funkcjonujących - mówi rektor PWr profesor Tadeusz Więckowski.
Gospodarzem Forum jest Wrocław - miasto, które jako pierwsze w 2010 roku rozpoczęło wdrażanie zaawansowanego systemu transportu. Przedstawiciele miasta będą zatem dzielić się swoimi doświadczeniami z metod wprowadzania oraz rezultatów funkcjonowania systemu.
Konferencja potrwa do 17 kwietnia w Centrum Kongresowym Politechniki Wrocławskiej (bud. D-20, ul. Janiszewskiego 8). Program spotkania tutaj.
kg
Na zdjęciach:
1. Profesor Tadeusz Więckowski, rektor Politechniki Wrocławskiej i Wojciech Adamski, wiceprezydent Wrocławia podczas konferencji prasowej (fot. Krzysztof Mazur)
2. Ryszard Pregiel, prezes Polskiej Izby Gospodarczej Zaawansowanych Technologii (fot. Krzysztof Mazur)