Na Politechnice Wrocławskiej trwa XII Międzynarodowa Konferencja Naukowo-Techniczna "Infrastruktura podziemna miast". Jednym z tematów jest wrocławskie metro Konferencja AREAS 2014 to forum wymiana doświadczeń związanych z budową tuneli, infrastrukturą podziemną z uwzględnieniem badań geotechnicznych oraz planowania urbanistycznego. A tematem rozmów są problemy związane z budowlami takimi jak: tunele drogowe, kolejowe oraz metro, podziemne garaże i przejścia dla pieszych oraz przewody infrastruktury sieciowej.
 Uczestników konferencji powitał profesor Cezary Madryas, prorektor ds. rozwoju. Zanim jednak rozpoczęły się tematyczne wystąpienia, prorektor ds. badań naukowych i współpracy z gospodarką profesor Eugeniusz Rusiński przedstawił gościom osiągnięcia naukowców PWr w pigułce. Jednym z impulsów dla organizatorów konferencji było rozpoczęcie prac studialnych dotyczących budowy metra we Wrocławiu. Stąd m.in. obecność prezydenta miasta Rafała Dutkiewicza, absolwenta PWr. – Chociaż nie wiemy, kiedy powstanie – podkreślał Rafał Dutkiewicz - to mam nadzieję, że podziemna infrastruktura Wrocławia będzie kiedyś uzupełniona o metro – mówił prezydent podczas otwarcia konferencji.
Jako pierwszy, o rozwiązaniach duńskiej komunikacji mówił Søren Degn Eskesen, President of International Tunneling and Underground Space Association. O budowie warszawskiego metra opowiadał z kolei Jerzy Lejk, prezes Metra Warszawskiego. Zwracał m.in. uwagę na niezwykle istotne wyznaczenie strefy wpływu budowy metra na otaczające budynki. Mówił, że dla wszystkich obiektów w strefie zostały sporządzone specjalne karty (zawierające informacje techniczne), dzięki którym łatwo było ustalić, na ile prace związane z budową metra miały wpływ na ich późniejszy stan techniczny. Marek Żabiński z Biura Rozwoju Wrocławia opowiadał natomiast o planach budowy metra w stolicy Dolnego Śląska. Spośród trzech wypracowanych wariantów najbardziej optymalny byłby taki, w którym długość linii metra wyniosłaby ok. 31 km, a metro posiadało 36 stacji. Metro mogłoby stanowić doskonałe uzupełnienie bezkolizyjnego szynowego transportu w mieście. Na razie jednak, jak wynika ze statystyk , najchętniej korzystamy z własnego, samochodowego transportu. O metrze we Wrocławiu myślano już 80 lat temu, ale wówczas zrezygnowano z pomysłu z powodów geologicznych. Dziś wydaje się, że przeszkód, poza kosztowymi - nie ma. Zdaniem profesora Andrzeja Żelaźniewicza z PAN zejście poniżej 20-25 metrów pozwoliłoby uniknąć problemów geologicznych. Oczywiście niezbędne byłoby jeszcze wykonanie wielu badań, m.in. ok. 100 wierceń na głębokość około 50 m, aby dokładniej poznać podłoże pod miastem. Dziś najgłębiej zbadanym miejscem pod Wrocławiem są okolice Sky Tower, to jednak za mało, by mieć pełen obraz. Konferencję zorganizował Instytut Inżynierii Lądowej PWr, PSTB - Polskie Stowarzyszenie Technologii Bezwykopowych oraz Podkomitet Budownictwa Podziemnego Polskiego Komitetu Geotechniki - członek ITA-AITES. Dokładny program konferencji "Infrastruktura podziemna miast" (Underground Infrastructure of Urban Areas 2014) i spis refereatów tutaj. Katarzyna Górowicz-Maćkiewicz
|