Drop - model samolotu przygotowany przez zespół młodych konstruktorów z Politechniki Wrocławskiej, zwyciężył w zawodach SAE Aero Design 2014 USA West w klasie micro. W klasie regular studenci zdobyli piąte miejsce
SAE Aero Design West to prestiżowe zawody, w których drużyny z całego świata walczą o tytuł najlepszego zespołu młodych inżynierów konstruktorów lotniczych. Studenci z Politechniki Wrocławskiej pojechali tam po raz szósty.
Zawody polegają na zbudowaniu modelu samolotu, który na lotnisku podniesie jak najcięższy ładunek, przy wielu ograniczeniach - m.in. w klasie regular suma wysokości, długości i rozpiętości samolotu nie może przekroczyć 175 cali, nie można też używać wysokowydajnych materiałów, takich jak włókna węglowe, szklane czy aramidowe i konieczne jest zastosowanie silników elektrycznych z ogranicznikiem mocy do 1 kW.
– Misja spełniona. Nasi piloci latali bardzo dobrze, zwłaszcza w drugi dzień, kiedy warunki pogodowe były bardzo niesprzyjające. Wiał bardzo silny wiatr, ale daliśmy radę – mówi Zbigniew Kruk, prezes Akademickiego Klubu Lotniczego Politechniki Wrocławskiej.
Drop, który walczył w klasie micro, ma rozpiętość skrzydeł sięgającą 1,6 m i waży około 800 g. Może podnieść 4 kg ładunku. Zdobył pierwsze miejsce w klasyfikacji generalnej – wyprzedzając modele drużyn z Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie i tureckiego Middle East Technical University. Zajął także pierwsze miejsce w ustnej prezentacji modelu, pierwsze miejsce w ilości podniesionego ładunku, drugie miejsce za raport techniczny i projekt modelu oraz trzecie miejsce za stosunek podniesionego ładunku do masy całkowitej modelu.
W klasie regular nasz zespół, Jet Stream, wystartował z Nietoperzem. To samolot o rozpiętości skrzydeł 2,5 m i masie własnej około 3 kg. Podnosi 12 kg obciążenia. Studenci musieli go złożyć i rozłożyć w czasie krótszym niż minuta. Samolot musiał też po przejechaniu 61 m oderwać się od ziemi, zrobić pełen krąg i wylądować bez utraty żadnej części.
Nietoperz uplasował się na piątym miejscu w klasyfikacji generalnej (za: Texas A & M Univ - College Station, Univ of Manitoba, Ecole De Technologie Superieure i Concordia University). Zdobył też piąte miejsce w ustnej prezentacji modelu i 10. za raport techniczny i projekt modelu.
Zespół Jet Stream tworzą studenci z Wydziału Mechaniczno-Energetycznego z kierunku mechanika i budowa maszyn (specjalność inżynieria lotnicza), a także z Wydziału Mechanicznego, Chemicznego i Elektroniki.
Studentów pracujących nad modelami wsparły wydziały: Chemiczny, Mechaniczny, Mechaniczno-Energetyczny i Elektroniki. Głównym sponsorem zespołu został PZL Mielec, pomogły takie pieniądze z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach programu „Generacja przyszłości”.
lucy, jp