W zeszłym roku Politechnika Wrocławska podpisała umowę z Centrum Technologii Audiowizualnych (CeTA), dzięki której nasi studenci mają dostęp do nowoczesnych technologii. Są już pierwsze efekty tej współpracy – nasz student, Jan Gajos, zbudował dla CeTA innowacyjne gimbale Są to urządzenia, które ułatwiają pracę operatorom kamer i fotografom dzięki stabilizacji obrazu. Niwelują wszelkiego typu drgania związane np. z poruszaniem się operatora, dzięki czemu obraz staje się płynny i stabilny.
Jan Gajos jest studentem kierunku Automatyka i Robotyka na Wydziale Elektroniki naszej uczelni, a gimbale konstruuje w ramach obowiązkowych praktyk studenckich. – W centrum mieliśmy zajęcia w trakcie semestru i gdy zobaczyłem całe zaplecze techniczne, to pomyślałem, że fajnie byłoby tu trafić – opowiada student. - Złożyłem wniosek o przyjęcie na praktykę i się udało. Jestem bardzo zadowolony, bo praca tutaj daje duże możliwości. Początkowo miał przygotować jeden gimbal, ale okazało się, że potrzebne będą dwa modele. Pierwszy, mniejszy przeznaczony jest do aparatów i kamer o wadze do pięciu kilogramów. Do drugiego, znacznie większego będzie można zamontować kamery o wadze do ośmiu kilogramów. – Gimbale są zbudowane z włókna węglowego, z którego wykonano nie tylko rurki o średnicy 25 mm, ale także elementy łączeń. Wszystkie części metalowe są wykonane natomiast z aluminium. Całość jest lekka, ale po zamontowaniu silników waga urządzenia znacznie wzrasta, dlatego podczepiamy je do specjalnych stelaży - kamizelki ze stabilizatorami, co bardzo ułatwia pracę operatorowi – tłumaczy Gajos. Urządzenia są na tyle uniwersalne, że mogą być wykorzystywane zarówno przez operatorów filmowych, jak i telewizyjnych. Każdy użytkownik może je spersonalizować w zależności od swoich potrzeb, a wszystko to dzięki zastosowaniu specjalnego, 32-bitowego sterownika. – Można np. regulować opóźnienie i prędkość obrotu kamery, jest także przycisk powodujący spojrzenie kamery w dół i jej powrót do pozycji wyjściowej – opowiada Gajos. - Można również zamontować joystick i sterować kamerą bez konieczności poruszania się. Obecnie gimbale są jeszcze w fazie testów, ale praca nad nimi powinna się zakończyć pod koniec sierpnia. – Warto dodać, że zakup profesjonalnego sprzętu filmowego wiąże się zawsze ze sporym kosztem. Jeśli buduje się go samemu, można sporo zaoszczędzić i również osiągnąć zamierzony efekt – podkreśla student PWr. Michał Ciepielski
|