Pomiń polecenia Wstążki
Przeskocz do głównej zawartości

Sprawy studenckie

Drukuj

PWR Racing Team na wyścigach w Niemczech [ZDJĘCIA]

27.07.2015 | Aktualizacja: 30.07.2015 13:08

Trening na torze przy ul. Rakietowej. W bolidzie RT-05 Łukasz Horanin (fot. Lucyna Róg)

To będą ostatnie zawody dla bolidu RT-05 skonstruowanego przez studentów z Politechniki Wrocławskiej. We wtorek na niemieckim torze Hockenheimring zacznie się turniej zaliczany do serii Formuła Student, w którym wystartuje 110 akademickich zespołów z całego świata, w tym PWR Racing Team
W niemieckiej odsłonie zawodów Formuły Student 72 zespoły zmierzą się w klasie samochodów z silnikiem spalinowym, a 39 w klasie samochodów elektrycznych. PWR Racing Team pojedzie tam po raz ostatni ze swoim bolidem RT-05, który wśród bolidów spalinowych osiągał w tym sezonie naprawdę dobre wyniki. Tylko z ostatnich startów – w Anglii i Stanach Zjednoczonych – wrócił z dziewiątymi miejscami.
 – Bardzo często spotykamy się z niedowierzaniem – opowiada Łukasz Horanin, lider zespołu. – Nasz bolid stworzyliśmy od podstaw za około 20 tys. euro. Tymczasem mierzymy się z teamami, które swoje samochody budowały z budżetem miliona, a czasem nawet kilku milionów euro. I my nie tylko dotrzymujemy im kroku, ale i z wieloma z nich wygrywamy.

bolid_pwr_2015_19_jpg.jpg

Zawody Formuły Student są prawdziwym poligonem dla młodych inżynierów. Studenci muszą nie tylko zaprojektować i zbudować swoje bolidy z dbałością o każdy szczegół, ale także wyjaśnić, dlaczego zastosowali w nich takie, a nie inne rozwiązania, opowiedzieć o biznesowej stronie swoich pojazdów, a przede wszystkim rywalizować na torze, co także nie należy do najłatwiejszych zadań. Dlatego członkowie zespołu spędzają dziesiątki godzin zarówno w warsztacie, jak i na torach, gdzie trenują przed zawodami. Kluczowa jest niezawodność i kierowcy, i samochodu. Tym bardziej, że każde z zawodów Formuły Student kończy konkurencja Endurance, czyli wyścig wytrzymałościowy na 22 km. O tym, jak jest trudny, świadczą choćby wyniki Endurance z ostatnich zawodów na torze Silverstone w Anglii. Na 110 zespołów na udział w niej zdecydowały się tylko 53 zespoły, a mniej niż połowa z nich ten wyścig ukończyła. – Wystarczy niewielki błąd w konstrukcji bolidu, jakiś drobny element, którego się nie przemyślało, i już się odpada – opowiada Łukasz Horanin.

bolid_pwr_2015_15_jpg.jpg

Poza Endurance na Hockenheimring (torze wyścigowym znanym z Grand Prix Niemiec  Formuły 1) studentów czekają także inne standardowe konkurencje Formuły Student jak Acceleration, czyli test przyspieszenia, czy Autocross, który polega na przejechaniu jak najszybciej jednego okrążenia, na którym są pachołki.
- Nietypowa będzie natomiast konkurencja Skid Pad Testing – dodaje Jakub Okoński, członek PWR Racing Team. – Normalnie to przejazd po ciasnym torze w kształcie ósemki. W Niemczech będzie to dodatkowo utrudnione tym, że tor będzie stale polewany wodą.
Jak tłumaczą członkowie PWR Racing Team, zawody w Niemczech są o tyle wyjątkowe, że to kraj wielu koncernów motoryzacyjnych. Dlatego w czasie niemieckiej Formuły Student jury zawodów bardzo zwraca uwagę na kwestie techniczne. To także okazja do poznania wielu przedstawicieli firm branży motoryzacyjnej.
- Ostatnio przywoziliśmy z zawodów dziewiąte miejsca, a my zawsze stawiamy sobie wyższe cele, więc mam nadzieję, że z Niemiec wrócimy z jeszcze lepszym wynikiem – podkreśla Łukasz Horanin.

bolid_pwr_2015_1_jpg.jpg

Zawody zaczną się we wtorek i potrwają do niedzieli. Wezmą w nich udział zespoły m.in. ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Włoch, Czech, Hiszpanii i Francji. Szczegółowa lista tutaj.
Studentów Politechniki Wrocławskiej poza zbliżającymi się zawodami w Niemczech czekają jeszcze dwa kolejne starty na Węgrzech i w Czechach. Pojadą już w nich swoim nowym bolidem RT-06. Więcej na jego temat tutaj.


Zawody Formuły Student organizuje Międzynarodowe Stowarzyszenie Inżynierów Przemysłu Motoryzacyjnego. Studenci PWR Racing Team startują w nich dzięki wsparciu Wydziału Mechanicznego PWr oraz grantowi z Ministerstwa Nauki I Szkolnictwa Wyższego w ramach programu „Generacja Przyszłości”. Studentom pomogły także firmy: Lincoln Electric, Lange Łukaszuk, ADZ Nagano, Jetronik, NTN SNR, Albeco, Selena, Tools, Stelweld, One System, ZM Toruń, Motul, WRC Wrocław, Grupa CSV, Evonik, Boxmet, Przyczepy Martin, Milar, Air Liquide i SSAB oraz Miasto Wrocław.
Lucyna Róg