Pomiń polecenia Wstążki
Przeskocz do głównej zawartości

Sprawy studenckie

Drukuj

Bolid PWr Racing Team już w USA. Wkrótce na zawody wyruszają studenci

30.04.2015 | Aktualizacja: 08.05.2015 10:55

Bolid RT-05 zespołu PWr Racing Team (fot. Filip Flisek/mat. zespołu)

Coraz bliżej pierwszego tegorocznego startu zawodników z PWr Racing Team. Ich bolid już poleciał do Stanów Zjednoczonych, a oni sami dotrą tam po długim weekendzie. 13 maja wezmą udział w zawodach na torze Michigan International Speedway w Brooklynie

W zawodach zmierzy się 118 drużyn. Głównie ze Stanów Zjednoczonych, ale także Kanady, Wenezueli, Brazylii, Singapuru czy Korei Południowej. Z Europy na turniej zarejestrowały się tylko dwa zespoły – PWr Racing Team z Wydziału Mechanicznego Politechniki Wrocławskiej i TU Graz  Racing Team z Austrii. – To skutek zmiany regulaminu – tłumaczy Łukasz Horanin, team lider wrocławskiego zespołu. – Te drużyny, które nie zaplanowały, że na początku tego roku wystartują bolidem skonstruowanym w poprzednim, nie miały szans, by wziąć udział w zawodach w Michigan. Większość zaczęła prace nad nowym pojazdem we wrześniu, od projektowania. Są więc jeszcze w czasie jego tworzenia.


Do USA studenci Politechniki Wrocławskiej pojadą po długim weekendzie. Wcześniej wysłali tam swój bolid – RT-05, umieszczony w skrzyni i ze względów bezpieczeństwa rozłożony na części. Gdy na miejsce dotrą członkowie zespołu PWr Racing Team, złożą go w całość, a następnie przetestują, czy wszystko działa jak powinno. Potem będą mieć jeszcze kilka dni na treningi do poszczególnych konkurencji zawodów.

A te w każdej edycji Formuły Student są takie same. Najpierw bolid przechodzi przez tzw. scrutineering, czyli badania techniczne. Następnego dnia czekają go tzw. konkurencje statyczne. Sędziowie oceniają podczas nich konstrukcję bolidu, przyglądają się jego szczegółowej dokumentacji i zapoznają się z prezentacją biznesową, jaką wygłoszą członkowie teamów. Kolejne dni to już konkurencje dynamiczne – acceleration, czyli test na przyspieszenie na odcinku 75 m, skid pad – przejazd po ciasnym torze w kształcie ósemki i autocross, który polega na przejechaniu jak najszybciej jednego okrążenia, na którym znajdują się pachołki. W ostatnim dniu zawodów załogi czeka najtrudniejsze zadanie, czyli konkurencja endurance. To wyścig wytrzymałościowy na 22 km.

Studenci Politechniki Wrocławskiej do Michigan jadą z bolidem już sprawdzonym na międzynarodowych turniejach (zgodnie z regulaminem tym samym pojazdem można startować w zawodach w ciągu jednego roku kalendarzowego). Poprzedni sezon był dla nich bardzo udany. Zajęli ósme miejsce w Czechach i 11. we Włoszech, gdzie w kategorii acceleration mieli drugą pozycję, przegrywając ze zwycięzcą o zaledwie dwie setne sekundy. Dlatego do USA jadą z dużymi apetytami na sukces.

- Będziemy zawiedzeni, jeśli uplasujemy się poniżej pierwszej dziesiątki – mówi Łukasz Horanin. – A w kategorii acceleration stawiamy sobie za cel zwycięstwo.

Przed udziałem w zawodach studenci wprowadzili jedynie niewielkie modyfikacje do RT-05, m.in. w układzie dolotowym czy ramie. Duży nacisk położyli na odpowiednie przygotowanie prezentacji samochodu i treningi kierowców. Szkolili się na gokartach we Wrocław Racing Center pod okiem Sławomira Murańskiego, utytułowanego kierowcy kartingowego, oraz na torze Rakietowa przy wsparciu Ośrodka Doskonalenia Techniki Jazdy. 

Do USA pojedzie 12 członków zespołu, wszyscy już z doświadczeniem startów w międzynarodowych zawodach Formuły Student. W tym sezonie PWr Racing Team zamierza także wziąć udział w wyścigach w Anglii na torze Silverstone, w Czechach i na Węgrzech. Zespół jest także na liście rezerwowej zawodów w Niemczech. Na czeskich i węgierskich zawodach zespołem mają już w większym stopniu kierować zawodnicy zrekrutowani w ciągu ostatniego roku. Po tym sezonie bowiem znaczna część studentów tworzących team zakończy studia i przekaże zespół młodszym kolegom. W Czechach i Niemczech PWr Racing Team będzie już także startował nowym, powstającym właśnie bolidem.

Zawody Formuły Student organizuje Międzynarodowe Stowarzyszenie Inżynierów Przemysłu Motoryzacyjnego. Więcej na ich temat tutaj.

Lucyna Róg