W czwartek zaczynają się zawody Formuły Student w czeskim Hradec Kralove. Część PWR Racing Team już w środę wyrusza na CzechRing, by zarejestrować zespół i przygotować się do startu. Sam bolid dotrze tam najprawdopodobniej w czwartek rano
Prace nad RT-05 trwały od miesięcy, a w ostatnich czterech tygodniach studenci spędzali po kilkanaście godzin w parku maszynowym przy ulicy Sopockiej. Wszystko po to, by jak najlepiej przygotować bolid do zawodów. Tegoroczny jest najlżejszym, jaki do tej pory skonstruowali. Waży poniżej 210 kg (ostateczne ważenie jeszcze przed nim). - Został też wyposażony w Data Logging System, czyli system akwizycji danych - opowiada Magda Klimek z marketingu PWR Racing Team. - Układ ten zbiera informacje z punktów zamontowanych w różnych częściach bolidu, dzięki czemu konstruktorzy mogą na bieżąco monitorować pracę najważniejszych elementów pojazdu, jak np. dane o ciśnieniu oleju czy paliwa. RT-05 ma stalową ramę i poszycie z włókna węglowego. Napędza go silnik z motocykla Honda CBR o pojemności 599 cm sześc. Jest szóstym bolidem PWR Racing Team – zespołu, który tworzą studenci Politechniki Wrocławskiej i Uniwersytetu Ekonomicznego.
W garażu aż po same zawody
W środę po godz. 11 część 19-osobowego teamu wyruszy na CzechRing, gdzie dzień później zaczną się zawody. Niestety nie obywa się bez niespodzianek. We wtorek popołudniu okazało się, że dość poważnej awarii uległo sprzęgło w bolidzie. Studenci musieli więc rozłożyć go na części i zająć się naprawą.
- Pewnie spędzimy tu noc – mówił wieczorem Łukasz Horanin, team leader w PWR Racing Team. - Mieliśmy wyjątkowego pecha. Ale na pewno będziemy gotowi na zawody.
W Czechach wystartuje około 40 załóg z 20 krajów z całego świata. Jednymi z najmocniejszych są teamy z Oxfordu i z Pragi.
Środa jest dniem organizacyjnym na turnieju. Studenci mają wtedy czas na zarejestrowanie swoich zespołów, przygotowanie stanowisk i rozgoszczenie się na polu namiotowym wydzielonym dla teamów. W czwartek ich bolidy przejdą badania techniczne. W piątek zostaną rozegrane tzw. konkurencje statyczne. Sędziowie ocenią wtedy konstrukcję bolidów, przyjrzą się ich dokumentacji, w których zespoły musiały szczegółowo wyliczyć koszty budowy pojazdów i ich poszczególnych części, a także zapoznają się z prezentacjami biznesowymi, jakie wygłoszą członkowie teamów
W sobotę zaczną się tzw. konkurencje dynamiczne, czyli m.in. test na przyspieszenie czy na jazdę po ósemce, a w niedzielę studenci staną przed najpoważniejszym zadaniem, czyli 22-kilometrowym wyścigiem wytrzymałościowym. - To naprawdę bardzo trudne wyzwanie. Dla przykładu: w ubiegłym roku na zawodach w Austrii na 40 startujących drużyn na mecie zameldowało się tylko 16 z nich – tłumaczy Łukasz Horanin.. - Nam udało się wtedy przejechać cały wyścig i zrobiliśmy to jako pierwsza polska drużyna w historii tych zawodów.
Zawody dla inżynierów z żyłką biznesową
Zawody Formuły Student organizuje Międzynarodowe Stowarzyszenie Inżynierów Przemysłu Motoryzacyjnego. Wyścigi są dla studentów szansą zdobycia umiejętności potrzebnych w pracy w branży motoryzacyjnej. Muszą nie tylko zaprojektować bolid, zbudować go i osiągnąć nim jak najlepsze wyniki na torze, ale także przedstawić koncepcję biznesową swojego pojazdu. Na całym świecie rozgrywanych jest kilkadziesiąt zawodów Formuły Student – część jest punktowana w klasyfikacji generalnej, inne nie.
Turniej na CzechRingu studenci z Wrocławia będą na bieżąco relacjonować na swoim profilu na Facebooku.
Lucyna Róg