Ze studentami Politechniki Wrocławskiej spotkał się Michał Moroz z firmy Kosmonauta.net, organizatora polskiej edycji konkursu Galileo Masters. Zachęcał, by już na etapie studiów zajęli się projektami, które później pomogą im w karierze związanej z przemysłem kosmicznymGalileo Masters jest międzynarodowym konkursem na najlepsze pomysły zastosowań nawigacji satelitarnej. W poszczególnych częściach świata organizowane są jego edycje regionalne – w sumie 24. Do udziału w nim mogą zgłosić się zarówno osoby prywatne, jak i firmy czy uczelnie. Wystarczy pomysł, ale można zgłosić także wstępną wersję prototypu czy nawet gotowy produkt.

- Nawigacja satelitarna jest wykorzystywana w bardzo rożnych dziedzinach, m.in. w grach, geolokalizacji, turystyce czy transporcie – opowiadał
Michał Moroz na spotkaniu ze studentami na Politechnice Wrocławskiej. – Wykorzystujemy ją na co dzień, używając takich narzędzi jak Gastronauci, Zumi.pl czy Jakdojade.pl. Jest używana także przy śledzeniu ciężarówek transportujących różne materiały czy obserwacji statków. Jej zastosowania są bardzo szerokie: od obserwacji Ziemi i środowiska, przez inteligentny transport, przemysł i usługi publiczne i społeczne, po ochronę i bezpieczeństwo.
W konkursie Galileo Masters chodzi właśnie o zaproponowanie rozwiązania, które wykorzystuje nawigację satelitarną i może w jakiś sposób pomóc ludziom.
Moroz pokazywał przykłady aplikacji nagrodzonych w zagranicznych edycjach konkursu. To m.in.
Johan - bardzo popularny wśród trzecio- i czwartoligowych klubów sportowych, które dzięki temu narzędziu mogą sprawdzić m.in., który spośród zawodników biegał najwięcej na boisku i jaka część pola była najmniej obstawiona przez sportowców. Wystarczy, że zawodnicy mają przy sobie niewielkie urządzenia, które pomagają satelicie ich namierzyć. Analizy po meczu można obejrzeć na wizualizacjach online.
Z kolei
True3D Head and Display prowadzi kierowców samochodów do wyznaczonych lokalizacji, wyświetlając im kierunki na szybie samochodu:
YtTrzecie miejsce w finale niemieckiego Galileo Masters zdobyła z kolei aplikacja
Ampido, reklamująca się hasłem „Parken macht Spass”, czyli „Parkowanie sprawia przyjemność”. Niemcy wymyślili narzędzie, które pozwala sprawdzać na bieżąco, gdzie są wolne miejsca parkingowe i od razu je wynajmować.
Yt2W Estonii nagrodzono
Laisik, czyli aplikację, która pozwala rodzicom sprawdzić, ile czasu ich dzieci spędziły przed komputerem, a ile na aktywnej zabawie np. na podwórku.
- Wasze pomysły nie muszą być od razu przełomowe. Wystarczy znaleźć niezagospodarowaną lukę i ją wypełnić. Trudność polega właśnie na jej wyszukaniu i opracowaniu dobrego narzędzia – opowiadał Michał Moroz. – Ważne, żebyście zaczęli swoją przygodę z takimi rozwiązaniami jak najwcześniej, bo doświadczenie jest konieczne, by później zacząć pracę w branży kosmicznej.
Pula nagród w polskiej edycji konkursu to 50 tys. zł. Poza nagrodą finansową to także staże w kraju i za granicą, szkolenia i usługi doradcze, pakiet usług IT czy bezpłatna przestrzeń biurowa.
- Największa nagroda to szansa na inwestycję w konkretny pomysł – podkreślał Moroz.
Koncepcje zastosowania nawigacji satelitarnej można zgłaszać
do 30 czerwca. Szczegóły
tutaj.
Galileo Masters organizuje od ponad 10 lat
Anwendungszentrum Oberpfaffenhofen. W Polsce konkurs odbywa się po raz drugi.
lucy