Optymalizacja toru lotu, która pozwoli pilotowi Łukaszowi Czepieli na szybsze pokonanie trasy w zawodach Red Bull Air Race, to główne zadanie studentów z Koła Naukowego Fizyków Nabla. Młodzi fizycy przygotowali już schemat toru odpowiadający dokładnej trasie najbliższych zawodów, które w marcu odbędą się w Abu Dhabi
Łukasz Czepiela jest pilotem samolotów rejsowych (lata na samolotach Airbus A320) i pilotem akrobacyjnym. Jako pierwszy i jedyny Polak wystartował w prestiżowych zawodach Red Bull Air Race, które polegają na jak najszybszym przelocie przez wyznaczoną trasę z bramkami. W ubiegłym roku odnowił licencję uprawniającą do startów w tych wyścigach i w marcu - od startu na torze w Abu Dhabi - rozpoczyna rywalizację.
– Wspólnie ze studentami staramy się stworzyć program, który pozwoli na optymalizację toru lotu, a co za tym idzie na szybsze pokonanie wyznaczonej trasy – mówi Czepiela. - Konieczne jest nie tylko zwiększenie prędkości, ale też informacje, pod jakim kątem najlepiej pokonywać różnego rodzaju zakręty i nawroty.
Pierwszym krokiem było przygotowanie narzędzia do wizualizacji lotu, do którego wgrano opracowany przez naszych studentów model toru w Abu Dhabi. Korzystając z symulatora lotów, Czepiela pokonuje wyznaczoną trasę, a parametry przelotu (prędkość, wysokość, itp.) zostają zapisane i posłużą do kolejnych obliczeń.
– Będziemy analizowali dane z przelotów i próbowali znaleźć optymalna trasę – tłumaczy Michał Kupczyński, wiceprezes Koła Naukowego Fizyków Nabla. - Musimy stworzyć model oraz metodologię całej pracy i choć wielu rzeczy być może nie uda się zrobić do zaplanowanych na połowę marca zawodów, to jednak myślę, że nasza współpraca będzie się rozwijała w dalszej części sezonu.
W skład zespołu zaangażowanego w projekt wchodzą studenci i studentki matematyki stosowanej, fizyki i fizyki technicznej. – Wcześniej nie zajmowaliśmy się tego typu zagadnieniami, a bardziej nanoinżynierią i mechaniką kwantową. Praca nad tym projektem to jednak bardzo dobra okazja do sprawdzenia swojej wiedzy – tłumaczył Kupczyński.
Odwzorowanie na symulatorze wszystkich elementów wpływających na lot nie jest proste, ale pozwala pilotowi m.in. na dokładne zapoznanie się z całą trasą. Oprócz lotów na symulatorze Czepiela ćwiczy także oczywiście na samolotach przystosowanych do akrobacji lotniczych.
– Po przylocie do Abu Dhabi będziemy mogli wykonać tylko kilka lotów treningowych, co pozwala jedynie na dopieszczenie szczegółów. W trakcie zawodów odległość pomiędzy kolejnymi bramkami pokonuje się w trzy sekundy, dlatego nie ma czasu na normalne myślenie. Wszystkie czynności trzeba wykonywać automatycznie, biorąc jedynie poprawki np. na wiatr – podkreśla pilot.
O zwycięstwie decydują sekundy, dlatego tak ważna jest optymalizacja toru lotu. – Trasa w Abu Dhabi jest stosunkowo prosta, dlatego wydaje mi się, że dzięki obliczeniom studentów uda mi się zyskać około 0,5 sekundy – ocenia Czepiela.
Zawody Red Bull Air Race w stolicy Zjednoczonych Emiratów Arabskich odbędą się 11-12 marca. Kolejne wyścigi zaplanowano na 23-24 kwietnia, a rywalizacja będzie się toczyła na torze w austriackim Spielbergu.
Michał Ciepielski