Pomiń polecenia Wstążki
Przeskocz do głównej zawartości

Sprawy studenckie

Drukuj

Letni kurs na Słowacji o energetyce jądrowej

19.09.2013 | Aktualizacja: 20.09.2013 15:41

Uczestnicy Międzynarodowej Szkoły Letniej przed budynkiem Wydziału Materiałoznawstwa i Technologii Materiałowych słowackiej politechniki (fot. archiwum Pawła Reguckiego)

Studenci Wydziału Mechaniczno-Energetycznego wzięli udział w Międzynarodowej Szkole Letniej w Trnavie na Słowacji. Była to trzecia, niestety ostatnia już, edycja kursu intensywnego, którego tematem były szeroko rozumiane zagadnienia dotyczące bezpieczeństwa współczesnych elektrowni jądrowych oraz metody przetwarzania i procedury składowania materiałów radioaktywnych powstających podczas realizacji cyklu paliwowego.
Kurs trwał od 1 do 12 września. Wzięło w nim udział 30 studentów oraz sześciu nauczycieli akademickich z Polski, Czech i Słowacji. Kadrę Wydziału Mechaniczno – Eletrycznego reprezentowali dr Paweł Regucki (koordynator projektu), dr inż. Andrzej Tatarek oraz dr inż. Wojciech Zacharczuk.
Dziesięciodniowy cykl zajęć obejmował wszystkie formy kształcenia tj. wykłady, zajęcia laboratoryjne oraz projekty w kilkuosobowych grupach. Uzupełnieniem zajęć teoretycznych były warsztaty naukowo-dydaktyczne realizowane w elektrowniach: Jaslovskie Bohunice oraz Mochovce.
Po elektrowni Jaslovskie Bohunice, należącej do słowackiej spółki JAVYS, uczestników szkoły oprowadził pracownik centrum informacyjnego Rastislav Prityrski. Opowiedział historię elektrowni, przedstawił procedury bezpieczeństwa obowiązujące na terenie obiektu, plany demontażu nieczynnego już reaktora VVER-440 oraz budowy nowych bloków energetycznych. W elektrowni Mochovce, po sprywatyzowaniu należącej do włoskiego koncernu Enel, pracownik centrum informacyjnego Robert Herc zapoznał studentów ze specyfiką pracy elektrowni jądrowej i planami jej rozbudowy oraz zaprezentował pełnoskalowy symulator sterowni blokowej, na którym uczą się i zdają egzaminy państwowe kandydaci na operatorów reaktorów jądrowych. Z przetwarzaniem i składowaniem odpadów radioaktywnych zapoznała uczestników szkoły Tatiana Ehnova ze spółki JAVYS. Spółka dysponuje składowiskiem typu powierzchniowego, zlokalizowanym niedaleko EJ Mochowce, w którym w specjalnych włókno-betonowych kontenerach przechowywane są odpady nisko- i średnioaktywne.
Organizatorzy szkoły zadbali również o program kulturalny. Była impreza integracyjna w stylowej kręgielni, wycieczka do największej na Słowacji hydroelektrowni Gabčikovo oraz zwiedzanie muzeum transportu w Bratysławie. Słoneczna pogoda umożliwiła krótki wypad w niedalekie Małe Karpaty oraz zwiedzenie krasowej jaskini Driny. Wspólne zajęcia i wycieczki sprzyjały integracji grupy i przełamywaniu barier kulturowych, co było jednym z dodatkowych celów kursu. Na zakończenie studentom rozdane zostały pamiątkowe certyfikaty poświadczające zaliczenie intensywnego kursu wraz z 5 punktami ECTS. Udział w szkole będzie zaliczony do dorobku studenta oraz uwzględniony w suplemencie do dyplomu ukończenia studiów.
Kurs na Słowacji współfinansował europejski program edukacyjny LLP/Erasmus. Jego realizacja była możliwa dzięki pomocy władz uczelni w osobie rektora PWr profesora Tadeusza Więckowskiego oraz dziekana Wydziału Mechaniczno-Energetycznego profesora Zbigniewa Gnutka. Honorowy patronat nad projektem objęły koncerny energetyczne AREVA oraz EDF. Skład konsorcjum projektu koordynowanego przez Wydział Mechaniczno-Energetyczny stanowiły: Katedra Energetyki Politechniki Ostrawskiej oraz Instytut Inżynierii Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska Słowackiej Politechniki z Bratysławy.
Wybór partnerów naukowych nie był przypadkowy, ponieważ na terenie byłej Czechosłowacji pracują aż 4 elektrownie jądrowe (10 reaktorów) o łącznej mocy elektrycznej około 6000 MW. Budowa dwóch kolejnych reaktorów jest już na ukończeniu (bloki jądrowe nr 3 i 4 w EJ Mochovce), a w Republice Czeskiej oczekuje się w najbliższym czasie wyboru dostawcy nowych reaktorów dla EJ Temelin.  Długoletni rozwój sektora energetyki jądrowej na teranie Czech i Słowacji powoduje, że przedstawiciele kadry dydaktycznej uczelni partnerskich dysponowali unikalną wiedzą praktyczną dotyczącą problematyki eksploatacji i bezpieczeństwa reaktorów. Dawało to możliwość wymiany doświadczeń oraz poglądów w kwestii oddziaływania energetyki jądrowej na środowisko naturalne.
Paweł Regucki