Pomiń polecenia Wstążki
Przeskocz do głównej zawartości

Sprawy studenckie

Drukuj

Czeski debiut RT-06 – nowego bolidu zespołu PWR Racing Team [ZDJĘCIA]

03.09.2015 | Aktualizacja: 07.09.2015 13:14

Nowy bolid studentów z PWR Racing Team (fot. Krzysztof Mazur)

W nocy ze środy na czwartek do Czech wyruszyli studenci z PWR Racing Team. Czekają ich tam ostatnie w tym sezonie zawody Formuły Student. Będą dla nich szczególne – po raz pierwszy wyjadą na tor swoim nowym bolidem RT-06, budowanym także przez nowych członków zespołu
RT-06 powstawał od stycznia tego roku. Studenci zbudowali go sami, wspierani przez Wydział Mechaniczny naszej uczelni i sponsorów. Bolid powstał na podstawie projektów stworzonych przez członków zespołu, którzy następnie wykonywali lub zmodyfikowali i przetestowali poszczególne elementy pojazdu. – Mieliśmy na to osiem miesięcy, ale tak naprawdę dużo mniej, bo w międzyczasie  byliśmy na zawodach w USA, Wielkiej Brytanii, Niemczech i na Węgrzech, gdzie startowaliśmy bolidem RT-05 – podkreśla Magdalena Klimek z zespołu PWR Racing Team. – Czasu było naprawdę mało, tym bardziej, że mieliśmy sesje i przedmioty do zaliczenia, a niektórzy z nas za kilka dni będą bronić swoich prac magisterskich. A mimo to daliśmy radę!

bolid_nowy1.jpg

2015 rok jest przełomowy dla zespołu. Duża część jego członków niedługo zakończy studia, a tym samym nie będzie już mogła uczestniczyć w pracach teamu i wyjeżdżać na zawody. Muszą więc przekazać kierowanie zespołem swoim młodszym kolegom. Dlatego tak ułożyli prace w grupie, by móc wystartować w prestiżowych zawodach w pierwszej części sezonu, ale i zbudować nowy pojazd wspólnie z nowymi członkami teamu i wystartować nim w drugiej części sezonu.


Efektem tych prac jest bolid RT-06, który już w czwartek zadebiutuje w Czechach. Tuż przed wyjazdem PWR Racing Team na zawody w garażu przy ul. Sopockiej trwały jeszcze ostatnie poprawki przy samochodzie.
RT-06 jest lżejszy od swojego poprzednika (o około 20 kg). – Udało się nam to osiągnąć dzięki zmianie konstrukcji nośnej i konceptu zawieszenia – tłumaczy Jakub Torończak z PWR Racing Team. – Zrezygnowaliśmy z pełnej stalowej ramy, zastępując ją konstrukcją hybrydową, czyli opartą na ramie stalowej i tzw. monocoque. Strefa kierowcy jest więc niejako „kadłubem” z włókna węglowego, dzięki czemu jest lżejsza i sztywniejsza. Zmniejszyliśmy też koła w naszym bolidzie, z 13-calowych na 10-calowe. Odchudzony jest także sam silnik. Wykorzystaliśmy sześciobiegowy silnik motocyklowy Hondy, a że na zawodach maksymalna prędkość to 120 km na godz., więc trzy biegi nam wystarczają, a pozostałe mogliśmy usunąć.

bolid_nowy7ac.jpg

Jakub podkreśla, że nowy bolid PWR Racing Team ma eksperymentalną konstrukcję nośną, jedyną taką w Polsce. – Bardzo dużo nauczyliśmy się, pracując nad nim – przekonuje. – Razem z kolegami z zespołu spędziłem miesiąc w Raciborzu, gdzie dzięki ogromnej pomocy firmy Urbas Composites mogliśmy stworzyć nasz monokok i laminować go. To była dla nas naprawdę wyjątkowa okazja, by w praktyce nauczyć się tej technologii.
Zawody Formuły Student w Czechach odbędą się w miejscowości Most. Wystartuje w nich 28 zespołów z bolidami spalinowymi – w tym PWR Racing Team i 13 z elektrycznymi (są klasyfikowane osobno). Przyjadą tam studenci m.in. z Niemiec, Austrii, Belgii, Wielkiej Brytanii, Rosji, Grecji, Estonii czy Izraela. Rywalizacja potrwa do niedzieli, a zespoły będą m.in. opowiadać o budowie swoich bolidów i ich aspektach biznesowych oraz prezentować możliwości tych pojazdów na torze, m.in. podczas testu przyspieszenia (Acceleration) czy wyścigu wytrzymałościowego na 22 km (Endurance).

bolid_nowy8.jpg

- Nie wiemy, czego się spodziewać, mimo że byliśmy już dwukrotnie na tych zawodach – przyznaje Jakub Torończak. – Zmieniła się lokalizacja turnieju. Tym razem odbędzie się nie na poligonie, a na profesjonalnym torze wyścigowym. Poza tym jedziemy tam z nowym bolidem i kierowcami, dla których będzie to pierwszy start na zawodach. Mamy oczywiście nadzieje na wysokie miejsce, ale wiemy też, że ten start będzie dla nas dużym testem.
W tym roku PWR Racing Team przywiózł dziewiąte miejsca z zawodów w USA, Wielkiej Brytanii i Niemczech oraz 11. z Węgier.
W budowie nowego bolidu studentom Politechniki Wrocławskiej pomogły także firmy: Piwek, Lincoln Electric, Cepa, North Thin Ply Technology i ZMT Toruń.
Lucyna Róg
fot. Krzysztof Mazur