Około 60 osób bierze udział w rajdzie połączonym z konferencją naukową „Vehicles of the Future” organizowaną przez Wydział Mechaniczno-Energetyczny PWr. Wystartowali z Wrocławia i jeszcze dziś dotrą do Lwowa. Będą tam dyskutować o przyszłości rozwiązań motoryzacyjnych Rajd zaczął się w piątkowy poranek i potrwa do niedzieli. Organizuje go już po raz trzeci Wydział Mechaniczno-Energetyczny Politechniki Wrocławskiej, we współpracy z Wydziałem Inżynierii Mechanicznej i Robotyki AGH w Krakowie oraz Instytutem Transportu Samochodowego w Warszawie. W rajdzie bierze udział około 60 osób jadących samochodami i motocyklami. Część z nich wystartowała z wrocławskiego Rynku, tuż po zatankowaniu swoich pojazdów biopaliwem wytworzonym na Politechnice Wrocławskiej. Nasza uczelnia jest bowiem liderem konsorcjum, które pracuje nad nowym rodzajem biopaliwa z odtwarzalnymi całkowicie etylowymi biokomponentami pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. – Biopaliwa to szansa dla naszego kraju na samowystarczalność energetyczną – podkreśla płk dr hab. Mieczysław Struś, komandor rajdokonferencji i kierownik konsorcjum. – Badania i testy cały czas trwają. Na wytwarzanym przez nas biopaliwie jeżdżą już samochody testowe, tiry i samochody Poczty Polskiej we Wrocławiu. Sygnał do startu dał uczestnikom raju prof. Zbigniew Gnutek, dziekan Wydziału Mechaniczno-Energetycznego PWr. – Pokazujecie dziś państwo, że alternatywne paliwa to nie tylko fanaberie naukowców, a przyszłość motoryzacji – mówił. Rajdowa kolumna pojazdów będzie powiększać się w Oławie, Namysłowie, Krakowie i Rzeszowie, gdzie dołączą do niej kolejni uczestnicy. Razem dojadą do Lwowa, a następnie do Brzuchowic, gdzie odbędzie się konferencja naukowa „Vehicles of the Future”. Naukowcy będą rozmawiać o efektywności energetycznej pojazdów, napędach alternatywnych i konstrukcjach przyszłości, w tym m.in. o pojazdach bezzałogowych. Start rajdu był też okazją do przyjrzenia się alternatywnym pojazdom skonstruowanym przez studenckie koła z Politechniki Wrocławskiej. Koło Naukowe Hydro+ pokazało swój pneumobil napędzany energią sprzężonego powietrza, a Koło Naukowe Skrzyneczka pojazd będący rowerem, ale wspomaganym przez silnik elektryczny zasilany energią słoneczną. lucy
|