Pomiń polecenia Wstążki
Przeskocz do głównej zawartości

Badania i Technologie

Drukuj

Mechanicy udoskonalają siedziska samochodowe

18.09.2013 | Aktualizacja: 23.09.2013 11:53

Realizatorzy projektu, profesor Edward Chlebus i profesor Andrzej Ambroziak, przy gablocie ukazującej siedzisko samochodowe i jego wewnętrzną konstrukcję (fot. Krzysztof Mazur)

Wydział Mechaniczny Politechniki Wrocławskiej współpracuje z firmą Sitech nad udoskonaleniem konstrukcji siedzisk samochodowych. Mają być lżejsze, bezpieczniejsze i tańsze. 

Priorytetem przy projektowaniu jest jak najlepsza ochrona pasażera w momencie zderzenia. Realizatorzy projektu, którym kieruje profesor Edward Chlebus, stawiają na wykorzystanie techniki laserowej. Zmiany termiczne, powodowane przez wiązkę spójnego promieniowania, modyfikują właściwości metalu. Stal uzyskuje w takim procesie strukturę austenitu, po czym w wyniku schłodzenia zostaje zahartowana. Uzyskany ostatecznie materiał, choć stanowi jednolity element, wykazuje miejscowe różnice sprężystości. W ten sposób pojawiają się w konstrukcji kontrolowane strefy pochłaniania energii. Rozwiązanie to wymusza – w razie wypadku – odpowiednie kierunki deformacji zmodyfikowanej struktury nośnej oparcia. – Możemy to rozwiązanie porównać do konstrukcji sprężynowej jednorazowego zastosowania – tłumaczy profesor Andrzej Ambroziak z Wydziału Mechanicznego PWr.
Technika laserowa ma być zastosowana do spajania elementów siedzeń, zwłaszcza przy pracach nad nowym elementem pochylania siedzenia. Badane też będą możliwości optycznego monitoringu oddziaływania wiązki laserowej na metal.
Wprowadzenie technologii laserowych jest na tyle nowatorską koncepcją, że niezbędne są rozległe badania badawczo-rozwojowe. Wydział dysponuje laserem o mocy 2 kW, co pozwoli przeprowadzić część badań, ale potrzebny będzie też laser o mocy 4 kW, jakim dysponuje współpracujący w projekcie Sitech. Ta należąca do grupy Volkswagena firma zaliczana jest do największych wytwórców siedzisk samochodowych. Ma centralę w Polkowicach, a także fabryki w Niemczech, Rosji i Chinach. Jej dział badań i rozwoju współpracuje od około 10 lat z Politechniką Wrocławską. – To cenne, że uczestniczymy nie w rozwiązywaniu bieżących problemów technicznych, ale w długofalowych pracach nad projektami, które zostaną zrealizowane po miesiącach, czy może latach – podkreśla profesor Ambroziak.
Kontakty z firmą zaowocowały powstaniem Biura Konstrukcyjnego we Wrocławskim Parku Technologicznym. Dzięki temu pracownicy firmy włączają się w dydaktykę, a wycieczki do zakładów w Polkowicach są atrakcją dla studentów. Planuje się, że tematyka projektu zaowocuje pracą doktorską.
Projekt „Zaprojektowanie siedziska samochodowego nowej generacji w firmie Sitech”, współfinansowany jest przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, działanie 1.4: Wsparcie projektów celowych. Jego realizację przewidziano na 2,5 roku (od 1 października 2012 r. do 29 czerwca 2015 r.).
Maria Kisza
18.09_logo3_sitech.jpg