O tym, że kolejnictwo to nie tylko ważna część gospodarki, ale i pasjonujący temat, przekonywał emerytów Politechniki Wrocławskiej dr Zbigniew Lubczyński, absolwent Wydziału Elektrycznego, który prawie całe życie zawodowe poświęcił kolei W Klubie Seniora Politechniki Wrocławskiej dr Lubczyński opowiadał o tym, że koleje jako powszechny środek transportu pojawiły się w Europie w połowie XIX w. Okazało się wtedy, że np. przewożenie węgla koleją było dziesięciokrotnie tańsze niż używanymi wcześniej metodami. Dzięki kolei możliwe było też sprawniejsze funkcjonowanie poczty i przekazywanie informacji. Pierwszy telegraf powstał właśnie na potrzeby kolei. Coraz powszechniejszy był też transport pasażerski. Lubczyński przypomniał Kolej Transsyberyjską, łączącą Moskwę z Władywostokiem oraz modny kiedyś Orient Ekspress, który jeździł między Londynem a Atenami. Uświadomił słuchaczom, że kolej to nie tylko tabor, ale też infrastruktura: torowiska, mosty, wiadukty, tunele, system sygnalizacji i stacje. Konwencjonalne pociągi poruszają się z reguły po torach o rozstawie 1435 mm między szynami. W Rosji, Hiszpanii i Portugalii rozstaw szyn jest o około 100 mm większy. Istniejące jako atrakcja turystyczna kolejki wąskotorowe mają rozstaw torów zależny od miejscowych potrzeb.
 Poza standardowymi liniami kolejowymi istnieją też niestandardowe: linowo-terenowa dowozi pasażerów m.in. na Gubałówkę, a zębata – na wiedeński Kahlenberg. Są też pociągi jeżdżące po torach jednoszynowych – m.in. na Saharze. Polski przemysł kolejowy w okresie przedwojennym rozwijał się bardzo dobrze, a polskie lokomotywy były najlepsze na świecie – mówi dr Lubczyński. Niestety do tej pory nasza kolej odczuwa skutki rozbiorów Polski. – Każdy zaborca budował przecież infrastrukturę kolejową dla siebie – tłumaczył prelegent. Dziś kolej ma silną konkurencję w postaci samochodów i samolotów, jednak nadal jest ważnym środkiem transportu. Lubczyński stwierdził, że jest znacznie bezpieczniejsza, a w niektórych miejscach szybsza niż samochody. Jako przykład podał fakt, że pociągiem Eurostar przejechał trasę Bruksela – Londyn w czasie ośmiokrotnie krótszym niż samochodem. Jego zdaniem jeszcze długo będą na pewno ważnym środkiem transportu. Maria Lewowska **Z dr. Zbigniewem Lubczyńskim seniorzy Politechniki Wrocławskiej spotkali się w czwartek 30 października.
|